Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 oktober 2019

På egen hand av Marian Keyes

"När jag hade blivit gravid med Klara förändrades våra liv med skrämmande hastighet. 
    "Det är dags att vända tillbaka till Irland", sa Hugh. "Vi är en familj nu. Vi måste köpa en bostad, och vi har inte råd med priserna i London." 
    Vi hade egentligen inte råd med priserna på Irland heller - högkonjunkturen pågick fortfarande för fullt. Men om huspriserna nu var astronomiska, så gällde detsamma för lönerna." (sid 89)
På egen hand (2019) av Marian Keyes berättar att Amys man Hugh lämnar henne inte; Han tar bara en paus från deras äktenskap, deras barn och deras liv tillsammans. I sex månader tänker Hugh resa runt i sydöstra Asien och det finns ingenting Amy kan göra för att ändra på det. Javisst har Hugh en medelålderskris, men en paus betyder väl att det kommer en fortsättning? Kommer hon att vara densamma? För om Hugh har tagit en paus från äktenskapet, då betyder det väl att Amy också har en paus? En lättläst bladvändare, Keyes är bra och har sina poäng - men lite mastigt med 606 sidor.

   "Jag kan inte ens ge mig ut på internet och fly verkligheten genom att titta på kuddvar eller drömsemestrar, för i det här huset har man wi-fi bara i sovrummen på övervåningen och jag bör helst lämna pappa ensam. 
    Grejen med wifi är att vi i själva verket snor den av grannarna, familjen Flood." (sid 162)

6 kommentarer:

znogge sa...

Den låter inte fel faktiskt!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, Marian Keyes är bra.

Mösstanten sa...

Det låter som en historia jag skulle tycka om att läsa. Men så var det med Vattenmelonen också. Verkade jättespännande. Jag stod inte ut med tonen och jargongen. Möjligen skulle jag tycka bättre om hennes böcker på engelska? Men alla författare passar ju inte alla.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, jag kan inte säga något... men irländska författare tilltalar mig.

Veiken sa...

Jag gillar Marian Keyes, men lite över 600 sidor låter lite väl mycket!!

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, läser gärna lite tunnare böcker.