Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

29 oktober 2019

spännande och otäckt - tisdagstrio

På stadens skuggsida : människor och brott i Jack The Rippers London av Peter K Andersson berättar om några av de människor som levde på skuggsidan av det sena 1800-talets London, och bodde granne med mördare, tjuvar och ligister. I de rättegångsprotokoll som bevarats åt eftervärlden får vi en inblick i deras vardag och livsvärld, som aldrig var särskilt långt bort från brotten och farorna. Lyssna när Andersson berättar i P1: HÄR.

Skymningsland i P1, lyssna på Niklas Natt Och Dag: HÄR.

Herr Arnes penningar (1904) av Selma Lagerlöf innehåller övernaturliga inslag, spänning, förbjuden kärlek, handlingen är förlagd på Västkusten, baserad  på en verklig händelse.

Beowulf var en götisk hövding och kung och en viktig källa för vår historia under 500-talet, omfattande delar, som handlar om svear och götar, deras furstefamiljer och strider. "Hrothgar är kung i Danmark. Trollet Grendel hemsöker hans nya, stolta kungahall Heorot och dödar hans hirdmän. Hjälten Beowulf anländer till Hrothgars hall med sina 12 kämpar. Beowulfs far varit vän med kungen och kommer för att återgälda vänskapen genom att besegra odjuret." JRR Tolkien har studerat verket och blivit inspirerad, se Vetenskapens värld: HÄR.
 

Snart Halloween, Spännande och otäckt tema på
tisdagstrion hos: Ugglan.

28 kommentarer:

Ugglanoboken sa...

Herr Arnes penningar gillar jag. Så kul att du har med en podd! Jag borde verkligen försöka lyssna mer.

Hanneles bokparadis sa...

Helena, jag har börjat lyssna, finns mycket intressant, något för alla smaker.

Mösstanten sa...

Herr Arnes Penningar är en fin otäck klassiker. Programmet om Beowulf såg jag. Verkligen intressant. Din första bok blir jag nyfiken på. Roligt att se din trio.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, lite true crime över det hela.

Monika sa...

Herr Arnes penningar... ännu en av de där böckerna som jag inte vet om jag har läst eller om jag bara har hört så mycket om den att jag tror att jag har läst.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, en sann historia, fortfarande läsvärd av en duktig historieberättare som fått Nobelpris.

Znogge sa...

Det var en tuff tid då för många i London och andra storstäder.

Robert W sa...

Herr Arnes penningar är lite annorlunda än Selma Lagerlöfs andra böcker. Hon blev kritiserad därför att vålnader fanns med i boken. Men vad då? Vad ska man säga om Hamlet?

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, många fattiga och en del kriminella.

Robert W, Lagerlöf berättade ju en gammal skröna.

Klimakteriehäxan sa...

Kul att du tog med Selma/Arne!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, en riktigt bra historia fortfarande!

Vargnatt sa...

Den första låter väldigt intressant!

Ett mystiskt bibliotek sa...

Åh, jag vill läsa alla böcker på din lista! :D

Hanneles bokparadis sa...

Vargnatt, Londons lite mer okända historia.

Josefin, intressanta allihopa, tryck på länkarna så kan du även titta och lyssna! :)

tanthuset.blogg.se sa...

Vilka spännande böcker!! Känner att jag nog borde läsa Herr Arnes penningar en gång till, det var alldeles för länge sen jag gjorde det, så minnet sviktar, tack för tipsen

Scylla sa...

'Herr Arnes penningar' har jag läst. Jag gillar det där övernaturliga inslaget som ofta (alltid?) är med i Lagerlöfs böcker.
Beowulf boken känner jag igen, har nog funderat på den. Nu blir jag mer nyfiken. Och den första låter ju riktigt intressant.

Hanneles bokparadis sa...

tant, vid omläsning blir bra böcker som nya, man upptäcker nytt.

Scylla, om du klickar på mina länkar, kan du både titta och lyssna.

Boklysten sa...

Har inte läst någon av böckerna i din trio. Tack för tips!

Lena sa...

Intressanta tips. Har inte läst någon av dem.

Mrs Calloway sa...

mycket intressant trio!

Cinnamon sa...

Har bara läst Herr Arnes penningar . Tack för tips om de andra!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, hoppas någon faller i smaken.

Lena, alla är intressanta och läsvärda.

Mrs Calloway, passar bra till temat.

Cinnamon, en gammal goding, passar för omläsning.

Bokdamen sa...

Intressant trio!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, brittiskt, svenskt och nordiskt.

KajsaLisa sa...

Intressant, har gått Rippervandring i London och köpte även en bok. Skall lyssna på det.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, wow, då passar detta perfekt till dig!

Åsa sa...

Samtliga verkar spännande, tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, spännande och intressanta.