Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

08 december 2019

Drömtyderskan : ett riddaräventyr

"Så ofta Magdalena kan smyger hon iväg till systrarnas bibliotek. När systrarna är på sina bönestunder får hon vara ensam där och då kan hon titta i de förbjudna böckerna. Romanen om rosen och Historien om William Marshal, en kringresande riddare.
    Hennes mor har lärt henne att läsa och skriva men det betyder inte att hon får läsa allt hon vill.
    De förbjudna böckerna står på en särskild hylla och handlar om allt sådant som Magdalena inte känner till. De flesta är förstås skrivna på latin och då får hon nöja sig med att titta på bilderna.
    Längst in på en hylla, bakom en dammig bok om odjur och bestar, hittade Magdalena en gång en liten poesibok med vackra bilder av män och kvinnor i en trädgård. Där fanns även änglar och en enhörning med ett gyllene horn på pannan." (sid 27)
Drömtyderskan : ett riddaräventyr (2019) av Tomas Blom, Gudrun Wessnert berättar om bröderna Martin och Peter som lever på 1300-talet och drömmer om att bli riddare. Deras far har skickat iväg dem att tjäna de hänsynslösa bröderna von Ravensburg - världens bästa riddare och skickliga tornerspelare. Ett historiskt äventyr som tar läsaren till olika platser i medeltidens Europa. Här får man möta många  nunnor, gycklare, stalldrängar, adelsdamer och hertigar med stor makt. En ordlista med ord och uttryck sist i boken.

Det är 1300-tal och bröderna Martin och Peter drömmer om att bli riddare. De har skickats iväg av sin far för att tjäna de hänsynslösa bröderna von Ravensburg - världens bästa riddare och skickliga tornerspelare. Tillsammans drar de land och rike runt och hamnar så småningom hos hertig Filip den djärve i Dijon. Bröderna von Ravensburg är inte riktigt lika ädla riddare som de vill verka, och en dag hinner deras förflutna ikapp dem till pojkarnas stora besvikelse. I ett kloster sitter flickan Magdalena inlåst tillsammans med sin mor. Hon längtar ut i världen och undrar vem hennes far kan vara. En natt har hon en märklig dröm. Drömmen förändrar allt, även för Martin och Peter på det mest oväntade sätt.
Flera smakbitar: HÄR.

27 kommentarer:

Monika sa...

Den här kände jag inte till. Låter spännande.

Mösstanten sa...

Den hade nog jag tyckt var spännande när jag var barn. Och lite inblick i historisk tid verkar det också som om man får.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, riktigt läsvärd även för oss äldre.

Mösstanten, fortfarande tyckte jag att detta var trevlig läsning, väldigt duktigt på historiska detaljer, en känsla att man är där.

Lottens Bokblogg sa...

Tack för smakbiten. En okänd bok för mig.

Ama de casa sa...

Böcker med ordlistor i slutet blir lite för jobbiga för mig. Ungefär som att läsa böcker på utrikiska :-)

Ha en fin andra advent!

Znogge sa...

Tack för smakbiten. Tänk att inte få läsa vad man vill...

Mia Eggimann sa...

Det var en okänd bok för mig.

Bokdamen sa...

Kände inte till den här. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, helt ny bok.

Ama, vi känner väl inte till alla fackuttryck från riddarlivet.

Znogge, inte så ovanligt i olika tider och olika världar.

Mia, en riktigt trevlig läsvärd bok för yngre.

Bokdamen, boken klart läsvärd.

Åsa sa...

Okänd bok för mig. Tack för smakbit!

Mia Halvarsson sa...

Vilken spännande smakbit du bjuder på! Den smakar mer....

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, jätteintressant för de yngre.

Mia, en spännande läsvärd bok även för oss äldre...

Boklysten sa...

Låter intressant. Är det samma Tomas Blom som skrivit serien med Uppkomlingen och Stjärnskådaren? Tack för smakbiten!

Cinnamon sa...

Den har jag inte hört talas om, men den verkar intressant. Tack för smakbiten!

Paula sa...

Jag slukade liknande böcker då jag var barn, ofta läste min mamma och jag högt turvis om kvällarna. Tack för smakbit och trevlig andra advent

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, det är nog samme.

Cinnamon, kanske något du skulle gilla.

Paula, lite nostalgi för dig, tack detsamma.

Scylla sa...

Låter spännande!

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, riktigt spännande läsning för lite yngre!

Sara Pepparkaka sa...

Det låter som en bra bok!

wiolettan sa...

Intressant. Känner igen detta att inte få läsa vad man vill. Så hade jag det som barn.

Mrs Calloway sa...

verkar vara en användbar bok. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Sara, jag tyckte om att läsa denna!

Wiolettan, mina föräldrar hade inte tid med restriktioner... min min mor lämnade tillbaka biblioteksböckerna som handlade om hur barn kommer till, jag var ungefär sex år och hade lärt mig läsa.

Mrs Calloway, mitt barnbarn ska få denna.

Älskar att läsa sa...

Tack för en intressant smakbit! Blev nyfiken på denna bok.

Hanneles bokparadis sa...

Agneta, riktigt bra bok faktiskt, en intressant bladvändare.

Villa Frejas bokblogg sa...

En okänd bok för mig. Den låter intressant. Tack för smakbiten.

Robert W sa...

Verkar vara en spännande bok för unga! Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Freja, jag tror du skulle gilla denna.

Robert W, verkligen, även jag gillade denna!