Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

19 december 2019

sömn, sömn, Lucka 19 och helgfråga

Vilken utmaning tänker ni anta? undrar Mia i Helgfrågan? kanske läsa fler noveller... och Read old books.
Bonusfråga: Vilken maträtt är ett måste på julbordet? julgröt med fruktsoppa och Jansson, fast den lagar vi först på juldagen, orkar inte äta allt på EN dag.

"Att stanna uppe sent på kvällarna i tron att du ska bli mer produktiv och få mer gjort, kommer att straffa sig dagen därpå." (sid 19)
Sömn, sömn, sömn av Christian Benedict och Minna Tunberger i Bonniers stora julkalender lucka 19 innehåller massa nyttig kunskap. Hur minne, immunförsvar, vikt, koncentration och känslor hör ihop med sömn. Under nattsömnen utsöndras mörkerhormon melatonin. Melatonin har visat sig hjälpa kroppen att spåra felprogrammerade celler, som kanske förklarar varför sömn kan minska risken för vissa former av cancer När du sover utsätts du ju inte heller för bakterier och virus på samma sätt som när du är vaken: då har immunsystemet möjlighet att utföra sitt arbete ostört så att du håller dig friskare. (sid 13)
Blandade 24 litterära överraskningar i olika genrer fram till jul.

Mias Helgfråga

20 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Intressant det där med sömnen. Risgrynsgröt med fruktsoppa var något nytt, däremot brukar vi ha Ris a la Malta med körsbärssylt.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, finsk variant, körsbärssylt är gott.
Sömn är väldigt viktigt.

Lena sa...

Jag borde också läsa fler noveller. Har ganska många novellsamlingar hemma i hyllan. Poesi blir det också för lite av.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, så trevligt, plocka fram någon ibland, poesi kan vara avkopplande.

Mrs Calloway sa...

Ris à la Malta på juldagen efter fisken. Jansson väldigt viktig liksom julskinkan. vill gärna fortsätta med novellerna

Bokdamen sa...

Kålrotslåda, risgrynsgröt och fruktsoppa måste en ha. ;)

Boklysten sa...

Länge sen jag lagade fruktsoppa, det var ett br tips till julen - om inte annat så till mellandagarna.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, Ris à la Malta har jag nästan inte ätit...

Bokdamen, håller med dig, snart ska vi göra fruktsoppan :)

Boklysten, julgröt med fruktsoppa nästan det på julen.

Robert W sa...

Det var nog därför jag sov så mycket när jag låg på sjukhus efter att ha fått en stroke. Hjärnan gjorde sitt bästa för att reparera.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, sömn är bra medicin även vid förkylning.

Veiken sa...

Jag äter sällan julbord. Det blir liksom för mycket av allting. Om jag måste välja blir det nog Jansson....

Mösstanten sa...

Sömn, sömn, sömn, de orden passar så bra just nu.

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, Jansson kan vi göra mitt på sommaren ibland :)

Mösstanten, sova behöver man göra hela året.

Lottens Bokblogg sa...

Julgröt med fruktsoppa var nytt för mig

Sara sa...

I år har jag varit med på en novellutmaning men det gick inte så bra för mig. Om jag inte nu i slutet av året tar ett riktigt novellryck.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, en god fins variant 🇫🇮 maken tycker mycket om fruktsoppa.

Sara, noveller passar utmärkt som julläsning, varierande, varierande, inte alltför långa.

Åsa sa...

Noveller är verkligen helt suveränt! Nyligen läst ut antologin Malmö 2048, otroligt bra novellsamling! Tar receptbelagd melatonin p.g.a. en svårare typ av sjukdomsorsakad tinnitus, och med högsta dosen fungerar det faktiskt, får sova lite mer nu, alltid nåt. Sömn är viktigt hur det än är.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, det finns noveller för alla smaker, sömn är viktigt.

Johannas deckarhörna sa...

Vi försöker också dela upp julmaten lite, godare än att äta för mycket på en gång. God jul!

Hanneles bokparadis sa...

Johanna, känns bäst så, blir mer variation under juldagarna. God jul!