Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

11 januari 2020

hjärter ess

Skolbarnen hade fått en liten överlevnadskit vid strömavbrott; reflexer för mörka kvällar, och spelkort som fungerar utan ström. Men några elever hade slängt spelkorten i busken, jag plockade upp ett par och använder som bokmärke, kanske även Agneta, och BP, Emma, Gerd, Klimakteriehäxan har bokmärken.

17 kommentarer:

Mösstanten sa...

Ja, det kan man ju göra. Om man har en lek med ett trasigt kort och skaffar en ny så har man alltså vips 51 bokmärken.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, hihi, nu har jag bara ett kort :)

Znogge sa...

Det kan bli många bokmärken om man inte tycker om att spela kort...

Geddfish ♥ sa...

Utmärkt bokmärke! Ja, tänk, vad det finns, med lite fantasi.
https://gerd-geddfish.blogspot.com/2020/01/bokmarken-v2-och-begravning.html

Ama de casa sa...

Perfekt uppstädning som blev till nytta i dubbel bemärkelse - städat och ett bokmärke på samma gång :-D

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, perfekt om man har många böcker :)

Gerd ♥ och tänk vad man kan hitta i buskarna!

Ama, precis, nu städade jag också :)

Älskar att läsa sa...

Tänk vad man kan hitta :) Skräp för någon men användbart för någon annan.
Kom att tänka på Pippi Långstrump, när hon är sakletare.

Klimakteriehäxan sa...

Ojoj då har jag MASSOR av "nya" bokmärken ... Fattar inte att ungarna, om de nu skulle slänga korten, inte kunde lägga dem i ett sopkärl.

femfemman sa...

Bra tips! Även något för tystläsningsböckerna i skolan!

Hanneles bokparadis sa...

Agneta, jag har nog alltid varit sakletare :)

Klimakteriehäxan, precis, tråkigt både att slänga hellt nytt kortlek... och att inte slänga på rätt ställe.

femfemman, passar perfekt!

BP sa...

Där sa du nåt! Har ett sprillans nytt kortlek någonstans. Det är ju helt perfekt att använda korten som bokmärken. Urdåligt dock av eleverna att bara slänga korten i en buske. För när det är strömavbrott kan de knappast hålla på med sina dataspel...

Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagog sa...

Smart att använda som faktiskt :)

Hanneles bokparadis sa...

BP, så långt tänkte de inte...

Orsakulla, räcker till många böcker :)

Jokke sa...

Jag har varit i ett kö tre gånger i Sverige. Många I köet spelade kort och också i tåg

Hanneles bokparadis sa...

Jokke, kortspel är bra underhållning.

Jokke sa...

Jag spelar när jag resar och också i ett kö men ett olika spel som svenskar ( pelaamme usein fuskua joka on helppo jonossa tai laivan hytissä tai hotellissa)

Hanneles bokparadis sa...

Jokke, kortipelu on kivaa.