Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

13 januari 2020

Johannes - Authors and Characters

Johannes är ett av de mansnamn som givit upphov till flest variationer; Johan, Jan, Hannes och Jon, Jöns är alla varianter eller kortformer som förekommer i germanska språkområden. I romanska språkområden finns former som Ioannes (latin), Juan (spanska), Giovanni (italienska) och Jean (franska). Namnet Ivan är den ryska formen av Johannes.
Johannes Anyuru har fått mycket uppmärksamhet för sina böcker En storm kom från paradiset, som berätta om hans fars liv som stridspilot i Ugandas flygvapen. De kommer att drunkna i sina mödrars tårar handlar om vänskap, svek, terror, övervakning, kontroll.
Miss Jean Brodies bästa år (The Prime of Miss Jean Brodie 1961) av Muriel Spark handlar om en flickskola i mellankrigstidens Edinburgh. Maggie Smith från Downton Abbey som ung i huvudrollen.



"Berätta om en författare och en litterär karaktär som båda bär veckans utvalda namn" Authors and Characters - utmaning hos Lyran.

9 kommentarer:

Scylla sa...

Anyuru har jag också :)

wiolettan sa...


Bra boktips. Låter spännande, båda.

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, jag gillar Anyuru böcker.

Wiolettan, intressanta författare.

Robert W sa...

Anyuru ser ut att dyka upp på flera bloggar, dock inte på min. En film med en ung Maggie Smith skulle vara riktigt roligt att se.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, Johannes Anyuru är riktigt bra författare. Miss Jean Brodies bästa år med Maggie Smith i huvudrollen visades för något år sedan i svt.

femfemman sa...

Maggie Smith, absolut favoritskådedpelerska. Undrar om hon lagt av med filmande, hon måste vara gammal som gatan.Har iaf inte sett att hon avlidit.

Hanneles bokparadis sa...

femfemman, Maggie Smith gör en del roller fortfarande.

Lyrans Noblesser sa...

Miss Jean Brodie är en pärla.

Hanneles bokparadis sa...

Lyran, en speciell bok.