Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

09 januari 2020

planer för 2020 - helgfråga

Hur kom ditt bloggnamn till? undrar Mia i Helgfrågan. Min trädgårdsblogg hette Hanneles paradis på Hisingen, jag är inte så mycket för smeknamn, saknar fantasi för konstiga namn, och så har jag ju ett eget bokparadis.

Bonusfråga: Vad har du för planer för 2020? fortsätta med böcker ungefär som förra året, besöka London med mitt äldsta barnbarn.
Mias Helgfråga

31 kommentarer:

femfemman sa...

Den var rolig... undrar förresten vad det är för bloggerska jag "träffat på" ute i cyberrymden... som bloggar flera gånger om dagen.
Jag har bloggat länge, sedan 2009. Då var jag femtiofem år. En femfemma alltså. Sedan så har jag väl alltid haft lite dålig självkänsla, men kunnat skoja om det mesta. En lite tokig person - femfemma. Aliaset blev en självuppfyllande profetia.... i början gjorde jag flera tabbar på bloggen, jag fick en skriftlig varning av skolchefen och jag blev för alltid osams med en släkting. På senare år blamerade jag mig och tog bort en kommentar... och så blev jag av med en bloggvän. Så jag är nog lite femfemma, även om jag numera har lite bättre självkänsla och dessutom r en sexsexa.
Planer för 2020. Man får vara glad så länge man orkar vara med, jag har inga stora planer ... men lite jobb, lite mormorstid, några resor och konserter inbokade. Dagliga promenader och så komma igång med lite annan träning efter höstens uppehåll.

Hanneles bokparadis sa...

femfemman, varje dag... då får en hitta någon som hinner läsa flera gånger... såna har jag sett i facebook

Sara sa...

Nej, fantasi kan man inte säga att jag hade heller vad gäller bloggnamn. Hoppas att ni får en trevlig Londonresa. Jag var där förra året med familjen och svärfar och hans särbo.

Hanneles bokparadis sa...

Sara, roligt med flera generationer!

KajsaLisa sa...

Det blir nog London för mig i vår också.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, härligt! 🇬🇧

Joelinda sa...

Roligt att åka till London med barnbarnet!

Hanneles bokparadis sa...

Joelinda, bästa ressällskap! ❤️

Robert W sa...

Så trevligt det låter med en Londonresa. Jag har inte varit där på över 20 år.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, bästa resesällskap, jag behöver min årliga dos av brittiskt 🇬🇧

Znogge sa...

Mitt bloggnamn är från ett gammalt smeknamn en kort period under ungdomstiden.

Bra planer för 2020!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, ett trevlig val, sällsynt.

Mösstanten sa...

Min blogg heter Mösstanten därför att jag är en mösstant.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, passar ju bra, jag gillar hattar :)

Ama de casa sa...

När jag startade bloggen för snart 11 år sen hade jag precis lärt mig att Hemmafru på spanska är Ama de casa. Eftersom jag var en nybliven hemmafru så fick den heta det :-D

Hanneles bokparadis sa...

Ama, det där visste jag faktiskt inte :)

Mia Eggimann sa...

Jag vill med åka till London..

Hanneles bokparadis sa...

Mia, bara tanken gör mig glad 🇬🇧

Bokdamen sa...

London är inte fel, minst en dos om året ;)

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, håller med dig :)

Evelina Nilsson sa...

Bokparadis låter så mysigt! Låter trevligt med resa till London. Skulle själv gärna resa men på somrarna är det jobb som gäller och studier resten av året.

Hanneles bokparadis sa...

Evelina, London är fint alla årstiden, varit där januari.

Sara Pepparkaka sa...

Jag hoppas vi ska komma iväg till London i sommar, vi gifte oss där och firar jämna år som gifta.

Hanneles bokparadis sa...

Sara, så kul, bra stad att fira i.

Scylla sa...

Tänk, jag har aldrig varit i London. Skulle vara kul att åka dit.

Klimakteriehäxan sa...

Du har ett utmärkt namn, både på person och blogg!

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, du kan börja med att låna en trevlig bok om London.

Klimakteriehäxan, vi får då tacka mina föräldrar för namnet!

Åsa sa...

Bokparadis låter helt underbart! Lite som jag tänker när jag kommer in på biblioteket. :)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, jag trivs både hemma och på andra bibliotek ❤️

Lottens Bokblogg sa...

Bibliotek är bland det bästa som finns!

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, jag kan inte ens föreställa mig livet utan bibliotek!