Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

14 februari 2020

Hjärtat av Malin Kivelä

Hjärtat (2019) av Malin Kivelä om en kvinna vars son föds med ett allvarligt hjärtfel och om vintern som följer, då livet bokstavligen står på spel. Kvinnan drar sig undan världen, för att bara vara där för det lilla barnet. Sinnesintrycken är fysiska och påtagliga; sjukhusets rutiner, den påfallande vackra vinterstaden, kirurgen som är den enda det går att lita på. Familjen och vardagen drar sig bakåt som en våg på väg bort.

"Men hjärtat är endast ett fysiskt organ. En elektriskt automatiskt kontraherande muskel  som håller en organism vid liv genom att pumpa ut syresatt blod i den, tills det en dag slutar. Jag vill aldrig mer se hjärtan i chokladaskar eller på kärlekskort. Aldrig leka med hjärtana mer." (sid 52)
Malin Kivelä har fått Svenska Yles litteraturpris för sin roman.

2 kommentarer:

Mösstanten sa...

Alltid intressanta tips hos dig, Hannele.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, en annorlunda läsvärd bok.