Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

02 februari 2020

Ut ur skuggorna av G R Halliday

"Det fanns något ovårdat, nästan vilt över utseendet. Ett typiskt höglandsansikte med höga kindben, vass näsa, böjd där den hade brutits mer än en gång. Med sitt röda hår och stirrande blick liknade han närmast en förminskad keltisk krigare." (sid 30)
Ut ur skuggorna (From the Shadows 2020) av G R Halliday berättar om den långa kriminalkommissarie Monica Kennedy som utreder mordet på sextonårige Robert Wright som hittats död på en åker nära hemmet. Samtidigt försöker socialarbetaren Michael Bach desperat spåra upp en försvunnen klient, den sjuttonårige Nichol Morgan som varit borta en vecka. Boken innehåller närgående och ganska detaljerat om polisens och patologens arbete, hierarki, stressigt privatliv, oroliga föräldrar, fina lokala miljöbeskrivningar.

"Inte långt från där India Street möter Jamaica Street. Fler namn ur det förflutna. Namn som Monica hade försökt undvika under de fyra åren som gått efter att hon flyttat norrut och tillbaka till Inverness för att bo nära mamma när hon fick Lucy. Det hade känts som ett misstag då och kändes ännu mer som ett misstag nu." (sid 114) 
Modernista.
18. Läs en debutbok utgiven 2020.
Flera smakbitar: HÄR. 

27 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

verkar vara en intressant bok. trevlig miljö. tack för smakebiten!

Jennifer sa...

Har inte hört talas om den innan, tack för tipset :)

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, trevligt att. Läsa när man känner igen miljön,

Jennifer, helt ny bok :)

femfemman sa...

Finns mängder av filmer, filmserier inom denna genren. Kanske denna händelse också finns som dokumentär. Intressanta program....God söndag!

Mösstanten sa...

Ännu en deckare som jag kan tänka mig att läsa när jag vill läsa en deckare. Tack för tipset!

Hanneles bokparadis sa...

femfemman, helst ser jag en bra brittisk deckare i svt.

Mösstanten, en bra deckare är fröd att läsa.

Znogge sa...

Tack för smakbiten. Låter inte helt fel alls.

astridterese sa...

Jeg har reist endel i Skottland og derfor liker jeg også godt å lese bøker som har handlingen sin der. Det er nesten det samme med bøker som har handling fra en by jeg kjenner godt. En får bilder i hodet fra det en har sett i virkeligheten og kan komme på ting man egentlig har glemt :-)
Ha en riktig fin søndag!

Mia Eggimann sa...

Den kom som en överraskning i brevlådan så den ska läsas någon gång.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag tror du skulle gilla denna.

Mia, jag tyckte om denna, riktigt bra bok.

AstridTerese, visst är det trevligt att läsa böcker där handlingen är förlagd på ställen man känner igen. Ha en bra söndag!

Monika sa...

Den ska jag läsa. Så småningom.

Cicilie sa...

Dette var en ukjent bok for meg. Takk for boktips og smakebit!

TinaO sa...

Tack för smakbiten!

Susie på Stjärnarve... sa...

en bok i min smak tror jag - ska försöka hitta den här på Gotland, men biblioteket här är inte så fullsorterat precis. Och beställa hem är knepigt...
KRAM/Susie

Robert W sa...

Tack för smakbiten! Den första av de båda smakbitarna var verkligen målande.

Bokdamen sa...

Den här vill jag läsa. Tack för smakbiten!

Paula sa...

"förminskad keltisk krigare" försöker jag åskådliggöra i min fantasi utan att lyckas. En roman som jag förmodligen skulle gilla att se som film.
Tack för smakbit, trevlig söndag

Åsa sa...

Den boken var ny för mig, verkar kunna vara fina miljöbeskrivningar. Tack för smakbit!

Kajsa sa...

Okänd titel som jag blir nyfiken på. Tack för smakbiten!

Ama de casa sa...

Oj! Det var verkligen en pinfärsk bok :-) Tack för smakbiten och ha en fin söndag!

Mia Halvarsson sa...

Ett smakprov som lockar! Nu ligger den på läslistan :) Tack för det...

Villa Frejas bokblogg sa...

Okänd bok för mig. Låter spännande. Tack för smakbiten.

Rämmengården sa...

Låter som en spännande bok. Tack för smakbiten. Ha en fortsatt trevlig dag kram Nina

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten! Den vill jag nog läsa!

wiolettan sa...

Den boken har jag inte hört talas om. Verkar spännande.

Lottens Bokblogg sa...

Den kom med posten för inte så länge sedan och jag ska läsa den såsmåningom.

Hanneles bokparadis sa...

Wiolettan, helt pinfärsk bok.

Lotten, ska bli intressant att läsa vad du tycker.