Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 april 2020

resor i läsfåtöljen - helgfråga

Har du blivit sugen på att resa till ett ställe på grund av du läst en bok som utspelar sig där? I så fall vart? undrar Mia i Helfrågan. Tvärtom, om jag varit på resa så köper jag böcker på platsen eller efteråt och minns tillbaka.

Bonusfråga: Vad ser ni framemot? Det börjar bli varmare, ser framemot mer blommor i trädgården och snart kunna sitta på altanen med en bok och fika.
Mias Helgfråga

25 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

jag blir ideligen sugen på att åka både hit och dit. har redan suttit på altanen och ätit frukost ett par dagar, väl inbyltad

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, härligt, en varm jacka behövs fortfarande.

Mia Eggimann sa...

Det är så mysigt att sitta ute och läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, vissa bra år kan man sitta ute och läsa nästan ett halvt år, ibland med en filt.

Bokdamen sa...

Läser inte ute än, för kallt, men det lär väl bli varmare.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, det ser vi fram emot.

Klimakteriehäxan sa...

Förvånad - tänker du alltså alltid tvärtom, reser först och läser sen?

Robert W sa...

Sitta på altanen och fika och läsa är väl riktigt härligt!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, den ordningen funkar fint.

Robert W, hoppas vi snart kan sitta ute, kalla vindar nu.

Hanna / Rak i ryggen sa...

Att läsa är ett trevligt sätt att återvända. Härligt att läsa ute!

Znogge sa...

För min del fungerar det på båda sätter. Inspireras av böcker men vill läsa mer om där jag har varit.
Vi har redan fikat flera gånger på terrassen.

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, återvänder gärna till platser där jag varit, helst utomhus i fint väder!

Znogge, mysigt att läsa om platser man känner igen, vi har också fikat ute, med varm jacka på!

Mösstanten sa...

Nog har det hänt att jag har blivit sugen på att resa någonstans på grund av en bok. Fast jag är så lat så oftast stannar det vid fantasier.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, hihi, då kan man stanna kvar i biblioteket :)

Ama de casa sa...

Jag ser fram emot ett normalläge igen, eller att åtminstone till en början få komma ut och promenera som jag vill (med säkerhetsavstånd).

Hanneles bokparadis sa...

Ama, hoppas er isolering snart är slut.

Lena sa...

Låter underbart att sitta på altanen.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, vi har i alla fall fikat ute ett par gånger.

Åsa sa...

Ja, sitta ute med bok o fika ser jag också fram emot. :) Jordgubbar på plantorna också, de tillgängliga bären i butikerna lär kanske bli i obestämbar prisklass, troligen något man får avstå.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, ibland hittar man fina jordgubbar, jag mikrar i min havregrynsgröt, istället för sylt.

Boklysten sa...

Jag ser också fram emot att sitta ute och fika!

Scylla sa...

Blommor, bok och fika på altanen låter onekligen lockande!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, inte långt kvar till härligt utesittande!

Scylla, mycket mer behövs inte!

Annette sa...

Jag brukar också köpa med mig böcker hem, ofta för att läsa på litet mer i efterhand när intresset har väckts på olika platser.

Hanneles bokparadis sa...

Annette, köper böcker som inte finns i den vanliga bokhandeln, böcker väger mycket...