Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

11 maj 2020

3,5 kg brittisk inspiration

English Gardens From the Archives of Country Life Magazine av Kathryn Bradley-Hole trädgårdsskolumnist, är mer än en coffee table-bok med sina 500 sidor och nästan 3,5 kg, svår att hantera, hur man än bläddrar i den. Innehåller bilder från 70 engelska trädgårdar under olika årstider, olika stilar och olika designer. Några stora, några personliga, några firade, några sällan fotograferade i deras finaste ögonblick. Historia om den engelska trädgården från medeltida klosterträdgårdar till viktorianska och nutida trädgårdar. Många av trädgårdsvärldens storheter; Gertrude Jekyll, Capability Brown, Piet Oudolf och Arne Maynard, samt flera berömda trädgårdar Sissinghurst, Hidcote och Great Dixter. 
Trevlig läsning för mig som besökt många av dessa trädgårdar, lånade boken på biblioteket. En del inspiration och användbara tips. Så enkelt och vackert med lila allium-lökar under gullregnet, det kommer jag att göra i höst. Den vilda gula blomman har jag också, ska flytta den.

13 kommentarer:

Mösstanten sa...

En fin bok till glädje, förstår jag. Och ett sätt att resa i dessa dagar.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, precis, en bra surrogat för en resa.

Veiken sa...

Oj, 3,5 kg. Det är nästan som tyngdlyftning. Du behöver inte gå till gymmet. Jag antar att den är värd varenda gram när du får läsa om det som står dig varmt om hjärtat! :)

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, en otymplig men otroligt vacker och inspirerande bok, oavsett om man har en trädgård eller inte.

znogge sa...

Vilken härlig och inspirerande bok att bläddra i men kanske inget som sänglektyr med tanke på vikten!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, skulle knappt platsa i en vanlig bokhylla, men underbara trädgårdar man kan besöka i läsfåtöljen!

Ama de casa sa...

Det var inte en liten bok det där. Rena rama träningspasset för armarna att läsa i den :-D

Klimakteriehäxan sa...

Allium är jättefina.

Hanneles bokparadis sa...

Ama, eller hur, därför lånade jag denna :)

Klimakteriehäxan, vackra och tacksamma.

KajsaLisa sa...

Engelska trädgårdar brukar vara speciella, ofta känns dom både ovårdade och vårdade på en gång. Ligger nog mycket jobb bakom att uppnå det.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, träffande beskrivning.

Läsvärd eller inte sa...

Det är farligt med trädgårdsböcker. För mig slutar det alltid med att jag vill ha en bunt nya blommor

Hanneles bokparadis sa...

riktigt trevlig och ganska billig underhållning ❤️