Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 juni 2019

Bloomsday - sann kärlekshistoria ❤️

Den sextonde juni 1904 var den dag då författaren James Joyce träffade sin blivande hustru Nora när de för första gången promenerade i Dublins hamn. Dagen blev evig genom att låta Ulysses vara just den dagen.
Sean O'Faolain var den som ordnade Bloomsday för Joyces Ulysses, uppkallad efter Leopold Bloom, huvudpersonen i romanen som utspelar sig16 juni 1904.

12 kommentarer:

Veiken sa...

Trevligt! Tack för info! :)

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, en riktig kärlekshistoria ❤️

znogge sa...

Kärlekshistorier kan man inte få för många av!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, detta hände för över tvåhundra år sedan!

ingersord sa...

Mer kärlek åt folket....gärna till mig!!!!!

Hanneles bokparadis sa...

Inger, då får vi hoppas på det! ❤️

Mösstanten sa...

Fin minnesdag. Och en dag ska jag, kanske inte läsa, men åtminstone läsa i Ulysses.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, Ulysses av James Joyce intressant - men kanske börja med hans noveller.

Ama de casa sa...

Härligt med kärlekshistorier - speciellt dom som är sanna också :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, jag tror denna var ganska lycklig ❤️

Ugglanoboken sa...

En spännande kärlekshistoria! Nora tycks ha betytt mycket för honom.

Hanneles bokparadis sa...

Helena, inte alla fruar som blir så ihågkomna.