Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

08 juni 2020

Simon - Authors and Characters

Sju nätter (Sieben Nächte 2018) av Simon Strauß är hans debutroman som berättar om mannen som får ett uppdrag av en främling han träffar att begå de sju dödssynderna; högmod, frosseri, lättja, girighet, avund, lust, vrede. Han antar utmaningen.
Simon och ekarna av Marianne Fredriksson, boken bättre än filmen.

"Berätta om en författare och en litterär karaktär som båda bär veckans utvalda namn" Authors and Characters - utmaning hos Lyran.

8 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

Simon Strauss har jag aldrig hört talas om. men däremot Simon och ekarna

Robert W sa...

Jag har också med Simon och ekarna.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, då är det ju toppen att du får göre bekantskap med honom.

Robert W, jag tyckte filmen var fin, dottern var lite besviken.

Lyrans Noblesser sa...

Simon och ekarna är populär!

Hanneles bokparadis sa...

Lyran, kom inte på så många karaktärer...

Hanna / Rak i ryggen sa...

Jag gillar verkligen Simon Strauß romanide, men jag har kanske tittat för mycket på Good Omens :)

Maria sa...

Simon och ekarna hade jag ju också. Den andra har jag inte hört talas om. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, jag har nog missat Good Omens

Maria, kanske ingen bok med stora rubriker.