Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

19 juli 2020

Svärmodern av Moa Herngren

"Sam verkade pigg trots att han var lite snorig och jag bar ut honom i köket som såg ut som ett bombnedslag, belamrat av gammal disk och mjölkersättning. Brödsmulor och kaffespill. Jag satte honom i babysittern med en skallra och började sedan röja. Gjorde allt sådant som jag visste att man inte hann med som småbarnsföräldrer och som det betydde mycket att få hjälp med. Små lättnader i vardagen som gav kraft att orka lite till." (sid 85)
Svärmodern (2020) av Moa Herngren berättar om Åsa som levt ensam med sonen, de har alltid varit nära. Men relationen förändras när sonen träffar en ny flickvän som snart blir gravid. Åsa gör sitt bästa för att knyta an till sin nya svärdotter, men då Åsa försöker hjälpa till uppfattas hon som gränslös och gör övertramp. Det blir början på en konflikt som kommer att splittra hennes familj. Det blir uppenbart för Åsa att den viktigaste personen i sonens liv inte längre är hon själv, utan svärdottern och den nya familjen. När Åsas egen mamma går bort, står hon plötsligt alldeles ensam.
Flera smakbitar: HÄR.
"Jag brukade drömma mardrömmar om att jag tappade bort Andreas när han var barn och när han var fyra år försvann han också på Åhlens. Det kändes som det gick en evighet men var inte mer än tio minuter." (sid 91)

31 kommentarer:

Robert W sa...

Det är nog inte alltid så lätt för en mor till en son att inse att sonen har en annan kvinna som är huvudperson i hans liv. Tack för smakbiten!

Mrs Calloway sa...

får kanske läsa den. är det svärmors tunga på omslaget? jag fick in mitt svar hos Mari, men det försvann visst igen. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, det naturligt att sonen får någon annan än sin mor som viktigaste person.

Mrs Calloway, bra iakttagelse, Moa Herngren är intressant författare.

Monika sa...

Jag hade inte heller gillat om svärmor klampade in och började röja. Jag hade tagit väldigt illa upp, men man kan ju prata om det först. Då slipper man ju missförstånd.

Maria sa...

Svärmor är en roll jag ännu inte har fått prova på. Kanske ska läsa denna som förberedelse...

femfemman sa...

Nu är jag ju bara svärmor till två män, så problemet känns inte så stort. Och livets gång är ju att alla barn ska lämna boet och bli självständiga.Boken verkar intressant.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, jo, men alla kan man inte prata med.

Maria, jag är svärmor till fyra, tror att det gått bra hittills.

Anna-Lena, jag har underbara svärdöttrar och en svärson, vi trivs bra tillsammans, en läsvärd bok.

Lottens Bokblogg sa...

Den här boken var mycket engagerande, och visar hur olika personer kan se så olika på samma händelser. Recenserade den nyligen på bloggen.

astridterese sa...

Som både svigermor og svigerdatter kjenner jeg godt igjen problemet. Det viktigste er å snakke om det, så løser det aller meste seg og en unngår konflikter. Heldigvis har jeg en veldig fin svigermor som har lært meg å være svigermor for min egen svigerdatter.
Ha en riktig fin søndag!

Znogge sa...

Det låter som en tänkvärd bok minst sagt!

Ama de casa sa...

Låter lite ledsamt det där...

Ha en fin söndag!

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, precis, intressant hur olika man kan tolka samma händelser, tänker på syskonen i samma familj.

AstridTerese, min fina svärmor dog alldeles för tidigt i en bilolycka. Själv vill jag inte lägga mig i mina vuxna barns liv, de får sköta sitt.

Znogge, Herngren är intressant författare, hon har även skrivit i tv-serien Bonusfamiljen på svt.

Ama, det kan bli ledsamt om man inte är lyhörd och lyssnar.

Lena i Wales sa...

Viktigt att skapa sig ett eget liv, utanför familjen också.

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten! det kan vara krångligt det där med svärmödrar och svärdöttrar. Har inte läst boken än.

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, viktigt för alla att ha ett eget liv.

Cinnamon, som tur så har det gått bra med våra tre svärdöttrar

Paula sa...

Jag har läst två av Moas böcker och gillar dem. Angelägna ämnen och bra skrivna. Svärmödrar har jag haft några, "ler" och gillat, men förstår också vilka dilemman man lätt kan hamna i.
Tack för smak, ha en trevlig söndag

Bokdamen sa...

Sett den här boken lite här och var. Verkar vara en tankeväckande bok. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Paula, själv har jag bara bra erfarenheter, tyvärr dog min fina svärmor i trafikolycka.

Bokdamen, boken väcker många tankar.

Veiken sa...

Det där med relationer är inte alltid så lätt. Varken i böcker eller i verkliga livet. Jag har en underbar svärdotter. Har troligen haft tur! :)

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, vi har tre underbara svärdöttrar... och en fin svärson ❤️

tanthuset.blogg.se sa...

Mycket intressant!! En bok att lägga till listan, absolut!

Åsa sa...

Tack för smakbiten! Okänd bok för mig.

Christina Karlsson sa...

Låter intressant. Svärmödrar är ju ett speciellt kapitel och väl värt att skriva om. Relationer är ju inte alltid helt enkla...

Må gott!

Hanneles bokparadis sa...

Mia, boken ger mycket att fundera över.

Åsa, helt ny bok.

Christina, alla relationer är väl olika på sitt sätt.

Bokdivisionen sa...

Den här boken har synts mycket på sistone och de flesta verkar tycka om den!

Lena sa...

Den där boken har man sett mycket det senaste. Intresserad av den. Tack för smakbiten.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdivisionen, en bok som väcker många tankar, läsvärd.

Lena, en intressant bok, bra diskussionsunderlag.

KajsaLisa sa...

Släkten kan vara komplicerad att leva med :)

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, i allra högsta grad :)

Mösstanten sa...

Att ha ett eget liv. Det behöver alla. Sedan kan det ju vara så att olika personligheter krockar. Och det finns säkert hemska och egoistiska svärdöttrar lika väl som svärmödrar. Man får rannsaka sig själv.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, ett eget liv är viktigt för alla, en bok som väcker många tankar.