Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

30 juli 2020

Vi Läser med nya tips - helgfråga

Vad läser du? undrar Mia i Helgfrågan.
Vi läser nr 4 innehåller trevliga intervjuer och intressanta boktips, jag tycker om att läsa vad författare själva läser. En stund är vi vackra på jorden av Ocean Vuong vill jag läsa. Vuong själv gillar Annie Dillard som jag blir nyfiken på. Yukiko Duke har skrivit en fin artikel om Kristina Lugn, och mycket annat finns att läsa.

Semestertips, filmtips, recepttips eller något annat tips?
Strunta i badstranden och gå i skogen och plocka blåbär, ta med en liten burk och ha egna blåbär i morgonfilen.
Mias Helgfråga Sommar

22 kommentarer:

femfemman sa...

Blåbär i fil..nja.. bättre med blåbärsmuffins.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, det tycker inte jag :)

Ama de casa sa...

Ett bra tips med blåbären, tyvärr finns det inga såna här. Inte i skogen i alla fall. Finns knappt några skogar... Men jag klagar inte :-)

tanthuset.blogg.se sa...

Blåbär är mumma det!! Dom håller på att mogna nu här uppe, så det blir några vändor ut i skogen, till lugn och ro <3

Hanneles bokparadis sa...

Ama, jag har köpt polska jordgubbar...

Mia, jag plockar inte mer än handfull, stoppar direkt i munnen :)

Christina Karlsson sa...

Tack för tipset! Kristina Lugn läser jag gärna om. Tycker att hennes dikter är intressanta.
Blåbär ... sonen och jag gav oss ut för att plocka men i Blekinge verkade säsongen till att vara över - det fanns bara ett fåtal kvar.

Ha det fint!

Bokdamen sa...

Blåbär är gott men helst i paj ;)

Hanneles bokparadis sa...

Christina, skönt ändå att flanera i skogen.

Robert W sa...

Vi Läser prenumererade jag på ett tag. Riktigt trevlig tidning, men jag märkte att de lades på hög utan att jag kände att jag hann läsa dem, så jag sa upp prenumerationen. Men jag skulle egentligen vilja ha den.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, så hände med flera tidningar, men denna har jag behållit, du kan nog läsa den på biblioteket, kolla länken så finns det en del intressanta artiklar där.

Mrs Calloway sa...

ett ovanligt matigt Vi läser - nummer, tycker jag. ska också läsa Ocean Vuong. ska faktiskt ge mig ut i skogen endera dagen och se om jag hittar några blåbär. hoppas att alla vildsvin håller sig undan

Klimakteriehäxan sa...

Jag gillar både badstrand och bärskog, men vill inte gå ensam till någon av dem ...

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, vår närmaste granne hade vildsvin i sin trädgård för ett par år sedan, bökade i gräsmattan

Klimakteriehäxan, bada ska man absolut inte göra ensam.

Lottens Bokblogg sa...

Jag är sugen på att plocka blåbär men vet inte riktigt var jag ska åka för att plocka...

Sara Pepparkaka sa...

Man behöver ju inte strunta i stranden, man kan plocka blåbär på väg till och från stranden!

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, vi har skog alldeles i närheten.

Sara, haha, ännu bättre!

Lena sa...

Plocka blåbär är mysigt.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, stillsamt i skogen.

Åsa sa...

Jadå, blåbär blir plockade, men här hamnar de vartefter i en alltmer fylld frys och resterande på mornarnas havregrynsgrötar. ;)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, toppen, vi fryser lite amerikanska blåbär i vår egen trädgård för vinterns frukostar.

Mia Eggimann sa...

Om jag hade vågat gå i skogen själv så hade jag gjort det.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, vad är du rädd för....