Jag Àr anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och Àga böcker, lÀser, fotograferar, periodvis lÀsare; lÀser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek Àr uppfylld, Àr gift med en boklÀsare som Àlskar Fantomen. Som mormor och farmor lÀser jag Àven barnböcker. Jag mÄr bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker mÄste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den hÀr bloggen:

12 augusti 2020

slow travel 🇬🇧

För nÄgra Är sedan tömde jag nÀstan hela lÄdan "England" pÄ Eddies loppis pÄ Gamla Stan, roligt att lÀsa gamla reseböcker. Alla Àr ju inte bra, men Lars-Eriks Ottosons HÀr Àr England Wales och Skottland (1959) var en riktig pÀrla, jag njöt pÄ tÄget hela vÀgen hem. Historia, litteratur, skrönor och tips.
Guildford: "The Grammar School kan besökas under ferier och lördagar. Dess bibliotek med fastkedjade böcker Àr det intressantaste i sitt slag i England."
Dorset: "Thomas Hardy har gjort Dorset berömt över hela vÀrlden. Han föddes i detta grevskap och skrev om det i sina böcker."
Cornwall: "Det sĂ€gs att djĂ€vulen aldrig vĂ„gade sig över grĂ€nsfloden Tamar av rĂ€dsla att hamna i en cornisk pastej."  
Winchester: "pĂ„ höger sida av College Street finns det hus, dĂ€r Jane Austen dog."  
Richmond: "Readings fÀngelse, som nu Àr stÀngt, blev berömt genom den ballad till dess "Àra", som Oskar Wilde skrev, dÄ han satt inspÀrrad dÀr."
Storbritanniens charmigaste byar, i flera delar i svtPlay se: HÄR.

15 kommentarer:

Ingrid sa...

Ulla i England ser rolig ut- och boken nr 2 frÄn vÀnster... hmmm- den har jag visst haft som kursbok nÄgon gÄng i forntiden (den var bra, vill jag minnas). Cornisk pastej kanske man ska akta sig för....

Hannele pÄ Hisingen sa...

Ingrid, visst Àr det lite tokigt att vara sÄ förtjust i gamla skildringar om England.. Annars tycker jag vÀldigt mycket om engelsk mat :)

Tuure kirjoittaa sa...

Tuollaisesta pidÀn! Skotlannin matkallamme kuljimme vain kaupungista toiseen, olimme yön tai pari bed and breakfasteissa joita emme olleet varanneet eteenpÀin. Se oli paikalliskulttuuriin tutustumista parhaimillaan - kun ajan antoi hitaasti valua ohi, nÀki paljon enemmÀn.

Hanneles bokparadis sa...

Tuure, totta, matkat on parhaat kun ei suunnittele liian tarkaan,on ehdittÀvÀ nauttimaan paikkojen tunnelmasta.

Ann-Christin sa...

Ulla i England ser kul ut! Vilken hÀrlig bannerbild!

Hanneles bokparadis sa...

Anki, det Àr ju mysigt att Äka tÄg och lÀsa..

femfemman sa...

Och jag vill besöka dem alla! PÄ stört! Favoritlandet!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, du fÄr besöka dessa i svtPlay, kolla lÀnken ovan.

Znogge sa...

"Ulla i England" fastnade jag för direkt :D

Mösstanten sa...

Vilken hÀrlig bok du hittade! Programserien om byarna har jag börjat titta pÄ. Mycket trevligt.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, underbar lÀsning :)

Mösstanten, hĂ€rlig serie, mĂ„nga platser vi kĂ€nner igen 🇬🇧

Ama de casa sa...

Har inte hunnit titta pÄ den serien Ànnu, tack för pÄminnelsen :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, stor igenkĂ€nningsfaktor, fint sprĂ„k, hon pratar sĂ„ fint 🇬🇧

KlimakteriehÀxan sa...

Den "recensionen" skulle Lars Henrik ha uppskattat. Han var en god och vÀnlig man.

Hanneles bokparadis sa...

KlimakteriehĂ€xan, Ă€lskar att lĂ€sa gamla reseböcker ❤️