Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

21 oktober 2020

intressant läsning under läslovet - kulturfråga

Höstlov för barnbarnen, kan bli en del läsning tillsammans med dem. Själv har jag lånat några böcker på biblioteket: en ny akademiledamot, en dansk författare nominerad till Nordiska rådets pris, en av mina favoritförfattare, en japansk nominerad till Årets bok 2019.

Vilka böcker planerar du att läsa under läslovet? undrar Enligt O i veckans Kulturfråga.

15 kommentarer:

Ama de casa sa...

Jag gillar bokomslag med katter på :-) Sen gör det ju inte saken sämre att boken handlar om katter också :-D

Hanneles bokparadis sa...

Ama, jag tror att den är riktigt trevlig :)

KajsaLisa sa...

Du samlade ett brett utbud. Kul med högläsning, blir aldrig omodernt

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, jo, väldigt olika böcker, mysigt med högläsning även med vuxna.

enligt O sa...

Schulmans bok vill jag verkligen läsa! Den danska är helt okänd för mig. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, danska böcker kanske inte får så mycket uppmärksamhet här.

Lena sa...

En katts resedagbok är så mysig.

femfemman sa...

Läser ju alltid på mormorstisdag! Köpte några böcker idag i Ullared, som snart ska presenteras. Och så femte delen av De sju systrarna... till mig... Har längtat efter den....Månsystern.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, ser framemot att läsa den.

Anna-Lena, skönt att ha böcker man längtar efter.

Klimakteriehäxan sa...

Schulman ska jag läsa men det dröjer nog rätt länge.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, lånade boken på biblioteket.

Znogge sa...

Har inte bestämt exakt men ska hämta två böcker på bibblan i morgon så det blir nog en av dem skulle jag tro. Just nu läser jag "Kajakbyggerskan".

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, Kajakbyggerskan är riktigt bra bok.

Mösstanten sa...

Flera intressanta tips här. Claus Beck Nielsen blir jag nyfiken på.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, en annorlunda författare och performanceartist.