Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

04 november 2020

gratisfynd av Jan Myrdal 1927-2020


Jan Myrdal (1927-2020) har varit väldigt produktiv, läste honom på 1970-talet, men lämnat en bunt av hans böcker på loppis. I veckan hittade jag pjäsen Garderingar på bibliotekets utrensningshylla. Jag har några böcker kvar om hans resor, hans olyckliga barndom och boken Om vin. Han har ett gediget bibliotek med 1 km böcker i Varberg. De ger ut litterära priser till författare varje år. Gästis hotelldirektör Lasse Diding i Varberg är involverad som donator.

Jan Myrdal 89 år signerar min bok på Bokmässan 2016, hans bok Johan August Strindberg.
Meccanopojke berättar eller anteckningar om ett borgerligt förnuft av Jan Myrdal är en trevlig bok, massa nostalgiska bilder. Myrdal har haft ett stort rum i sin villa fullt med ihopbyggda maskiner av Meccano. När jag var barn, hade jag Meccano och tyckte om att bygga, har bitar kvar.

6 kommentarer:

Mösstanten sa...

Jan Myrdal betydde mycket för mig på 1970~talet. Han har skrivit en del bra böcker. De självbiografiska om hans barndom och uppväxt tyckte jag var mycket bra när jag läste dem. Jag är inte överens med honom politiskt men han var en bra författare.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, Myrdal är absolut bra författare, politiskt gick han ganska långt.

znogge sa...

Vilket bra gratisfynd du gjorde!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, kanske inte hans mest spännande bok men aktuellt.

Lena i Wales sa...

Jag har inte läst något av honom sedan 60-70-talet, tror jag.
Omdiskuterad.
Han skrev en del bra, men ibland var han lite illa ute också.
Sköt om dig!

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, Jan Myrdal väckte nog en hel del känslor.