Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

27 december 2020

Maigrets jul av Georges Simenon

"Kaffedoften trängde in och när han hörde ytterdörren öppnas och stängas visste han att hans hustru hade skyndat ned för att köpa varma gifflar åt honom.
     Han åt aldrig på morgonen, drack bara svart kaffe. Med detta var ännu en av hans frus idéer, en av hennes riter. På söndagar och helgdagar ansågs det att han låg till sängs långt in på förmiddagen, och hans hustru gick och köpte gifflar åt honom i hörnet av Rue Amelot.
      Han steg upp, tog på sig tofflorna och morgonrocken och drog gardinerna åt sidan. Han visste att det var fult gjort av honom, att hon skulle bli förtvivlad. Han var beredd att göra stora uppoffringar för hennes skull, men han kunde faktiskt inte stanna kvar i sängen när han inte längre hade lust.
" (Översättning Katja Birmann 1975)

Maigrets jul (Un noël de Maigret 1951)
av Georges Simenon, som skrivit 75 romaner om Maigret, flera filmatiserats. Redan vid frukosten på juldagens morgon får Maigret besök av två grannkvinnor från huset mittemot, som ber om hans hjälp. Den enas brorsdotter Colette har på julnatten fått besök av en jultomte som gett henne en dyrbar docka samtidigt som han lossar på några stavar i parketten, och sedan försvinner. Det blir som att lägga ett riktigt julpyssel för Maigret, när han börjar forska i familjens förflutna, som är minst sagt egendomligt.   Flera smakbitar kanske: HÄR.

25 kommentarer:

Monika sa...

Märklig smakbit... var det alltså en bra sak att ligga kvar i sängen till långt in på förmiddagen 🙂

Hanneles bokparadis sa...

Monika, det var fruns önskan 🙂

Mrs Calloway sa...

stackars Maigret! varför skulle han ligga kvar i sängen när han inte ville? mycket länge sedan jag läste Simenon. men jag minns särskilt hans Klockorna i Bicêtre. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, det kan man undra... vill läsa mer av Georges Simenon.

Anki sa...

Intressant!

femfemman sa...

Kommer ihåg filmerna. Gillade dem. Har nog inte läst något, men det kanske är dags.

Ama de casa sa...

Tack för smakbiten och ha en fin söndag!

Klimakteriehäxan sa...

Tänk om nån ginge ut och köpte färska gifflar till mig en morgon ...

Lottens Bokblogg sa...

Länge sedan jag läste något av Simenon.

Hanneles bokparadis sa...

Anki, en gammal deckare, lite mysigt.

Anna-Lena, jag gillade också filmerna.

Ama, önskar det samma.

Klimakteriehäxan, inte lätt hitta färska croissanter i Sverige på morgonen...

Znogge sa...

Varma gifflar hade jag i alla fall inte tackat nej till :D

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, jag minns filmerna, gillade dem.

Znogge, inte så förtjust i croissanter men blir jag bjuden så tackar jag inte nej.

Robert W sa...

Jag tror jag måste peta in nån bok om Maigret nästa år. Gärna nån där han inte tvingas ligga kvar i sängen ;)

Bokdamen sa...

Läst någon bok och sett nyinspelningar. Tack för smakbiten!

Paula sa...

Tänk att kunna gå o handla varma gifflar på morgonen, då kanske även jag skulle komma upp i tid?Har faktiskt inte läst Maigret och minns inte om jag sett några filmatiseringar heller. Tack för smakbit, underbart foto på tomten!

Maria sa...

Gillade den smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, hoppas du hittar en sån :)

Bokdamen, jag skulle vilja se gamla svartvita filmer.

Paula, vissa länder har den seden, inte äta fryst bröd.

Maria, jag gillade boken.

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten! Har inte läst något av författaren.

Bokdivisionen sa...

Jag läste en Maigret på franska 1999. Tror inte jag skulle klara det idag.

Åsa sa...

Ja, den var det ju inte så länge sedan jag läste. Så filmatiserade har de alltså även blivit, det var mer än jag visste.

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, tror denna min första bok passade nu mellandagar.

Bokdivision, franska kan jag inte alls...

Åsa, många Maigret-böcker har blivit filmatiserade.

Scylla sa...

Den läste jag förra julen :) I år blev det dock ingen julbok.

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, trevligt med juliga deckare.

Birthe sa...

Så fint å få tips til forfattere og bøker jeg ikke har hørt om, takk for smakebiten :)

Hanneles bokparadis sa...

Birthe, lättsam julläsning.