Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

31 mars 2021

De enda nyheterna av Emily Dickinson

Mellan Mitt Land - och de Andra -
Finns ett Hav -
Men Snittblommor - förhandlar mellan oss -
Likt Ministrar.

Faskikel 40 De enda nyheterna (2021) av Emily Dickinson ser ut som ett häfte, hon band in sina handskrivna utkast i små häften, 40 stycken, sammanlagt 1100 dikter, och sydde ihop dem med tråd. Mellan 1858 och 1864, när Emily Dickinson var mellan tjugosju och trettiofyra år, skrev hon systematiskt ned sina dikter på ark av skrivpapper och satte ihop dem till små häften, kallade faskiklar. Här framträder humorn, det överraskande och tvetydiga, det hisnande och oberäkneliga, den disharmoniska skönheten i Dickinsons poesi.

                                                                                                       bernur har läst: HÄR.

4 kommentarer:

Mösstanten sa...

Spännande. Jag ska sätta igång med Ann Jäderlunds tolkningar när jag har läst färdigt Sorgegondolen.

Anki sa...

Jag skulle vilja läsa Emilys dikter. Några har jag läst och de var fina.

Znogge sa...

Vilken intressant samling!

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, nu är det fler som har tolkat Emily Dickinson, trevligt.

Anki, hon finns på finska också.

Znogge, Dickinson lever fortfarande!