Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

30 april 2021

kunskap - fem på fredag


1 Vad är något du håller på att lära dig? mer om olika länder, filosofi.
2 I vilket ämne vill du förkovra sig mer? litteratur, författare.
3 Karriärmässigt, vad ville/vill du egentligen bli? forskare som Marie Curie, eller skrotsamlare.
4 Hur får du din kunskap? genom böcker, föredrag, vänner.
5 Vad skulle du behöva bli bättre på? segla, sy, sjunga, var med i kören Vi-som-inte-kan-sjunga.
                                                       Fem på fredag hos: ElisaMatilda

Zink är vackert.

22 kommentarer:

Mösstanten sa...

Lära oss nytt, det hoppas jag vi kan hålla på med långt upp i åren.

Ama de casa sa...

Jag ville jobba med djur och det gjorde jag också under några år. Sen skolade jag om mig till programmerare, men det var ju inte direkt nån barndomsdröm ;-)

znogge sa...

Vi lär så länge vi lever och det tycker jag är en tilltalande tanke!

Trevlig fredag!

Susie på Stjärnarve... sa...

Den kören skulle passa mig perfekt! Jag sjunger hellre än bra, som nån sa. Var det Egon Kärrman, eller...!?
KRAM/Susie

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, fram till döddagar... vara nyfiken.

Ama, visst drömde man om raketer... men kanske inte om datorer 1950-talet :)

Znogge, visst vill man hänga med och lära sig hela livet!

Susie, visst mår man bra av att sjunga!

Hannas krypin sa...

Skrotsamlare var lite roligt faktiskt. Jag tänker att alla kan sjunga bara det att man sjunger mer eller mindre bra. :-)

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, mina barnbarn gillar när jag sjunger ❤️

Robert W sa...

Forskare eller skrotsamlare? Det var bredd på idéerna :)

Lillian "sognafaret" sa...

Skrotsamler hadde vært spennende, men da må man ha stor plass.

femfemman sa...

Man lär sig så länge man lever, även av dina elever. Alltid roligt att få nya insikter och utveckla nya förmågor. Det kan t ex. vara att sitta och prata med en elev som flytt från ett krigshärjade land eller att bygga något genom att följa en manual.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, inte fel att bredda sig lite 😀

Lillian, det får man skaffa och sälja av lite 🧩

Anna-Lena, precis, jag lär mig mycket av mina barnbarn ❤️

Hanna / Rak i ryggen sa...

Filosofi skulle jag vilja lära mig bättre, men böckerna är så krångliga 🙄

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, filosofi är en rejäl utmaning.

BP sa...

Gillade svaret "forskare som Marie Curie, eller skrotsamlare". Det ena hade ju inte uteslutit det andra;-)

Hanneles bokparadis sa...

BP, men det blev bara det andra 😀

Paula sa...

Filosofi är för flummigt för mig, hela tiden alternativ och antingen eller, blir totalt konfys över sånt. Kul att läsa att du ville bli skrotsamlare, prylar har aldrig varit något stort intresse för mig. Har du tagit skepparexamen, annars är det utmärkt sätt att lära sig med om både segling och annan nautik. Att sjunga i kör är roligt, det gjorde jag fram till att jag flyttade till Sverige, sen tog jag aldrig upp det igen. Och nu är jag totalt ringrostig och kan inte ta en ton...man måste öva och öva...

Hanneles bokparadis sa...

Paula, läste en 5 poängs nybörjarkurs i filosofi, väldigt speciellt. Jag gick nån nybörjarkurs i segling, för maken tänkte att tryggare om det skulle hända något. Inte för sent att börja sjunga...

Bokdamen sa...

Filosofi är intressant, flumma på lite kan vara kul mellan varven. Skrotsamlare låter spännande.

Mrs Calloway sa...

filosofi är jätteintressant. liksom att läsa om litteratur och författare. och lärandet pågår ju så länge en lever och så länge en är nyfiken

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, kul att försöka förstå något nytt.

Mrs Calloway, lycka att få fördjupa sig och vara nyfiken

Kina sa...

Vill inte lära mig så mycket nytt längre, men om det gick skulle jag vilja kunna sjunga som en näktergal och dansa som en älva. Går det, när man väger 80 kilo och är 76 år? 😆

Hanneles bokparadis sa...

Kina, jag är mer realistisk; dansar som en tant och - sjunger för barnbarnen 💃