Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

29 juni 2021

skolämne i titeln - tisdagstrio

Englands historia Del 2, Från 1600 till idag av Dick Harrison, professor i historia och själv anglofil och har varit bosatt i London några år. Det känns bra att få en svensk vinkling. Boken skiljer sig totalt från de historieböcker jag hade i skolan under forntid; uppräkning av kungar, minns inget av dem. Harrisons bok är upplagd i olika fristående kapitel, behöver inte sträckläsas, rubrikerna väcker nyfikenhet och lockar till läsning.
Jag tyckte inte om skolan, lärde mej inte så mycket; hade 1:or i språk, jag var inte musikalisk, syslöjd bara uppsprättande, hemkunskapslärare gillade inte när jag kryddade extra, idrott trist för flickor, jag var medelmåttig i det mesta. Matte var det enda jag tyckte om och var ganska bra på.
Läsa långsamt : essäer om litteratur och läsning av Arne Melberg innehåller essäer som behandlar författare och filosofer som Montaigne, Kierkegaard, Stagnelius, Mörike, Strindberg, Proust, Rilke, Sjöberg, Ekelöf, Lindegren. Det gemensamma temat heter läsning. Jag är en långsam läsare, förstår inte vitsen med att sluka mer sidor än man hinner smälta. Men jag är duktig på att skumma och hitta den information jag behöver.


Skolämne i titel - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

30 kommentarer:

Monika sa...

Håller med om att idrott inte var kul för flickor i skolan, i alla fall inte i gymnasiet. Jag höll på att få streck i betyg då, eftersom jag vägrade dansa gamla sicilianska folkdanser när killarna fick spela basket...

Mösstanten sa...

Syslöjden var inte min grej heller. Usch! De andra hann så mycket och jag hann ingenting. Och gymnastiken! Inte kul. Men boken om långsam läsning blir jag nyfiken på.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, att protestera i skolan var ganska meningslöst... men vi flickor fick i alla fall börja spela ishockey :)

Mösstanten, syslöjd var min grej men inte i skolan! Arne Melberg är intressant, skrivit mycket bra böcker.

Ama de casa sa...

Jag gillade skolan (fast inte allt, då...). Hade min blivande svärfar som mattelärare på högstadiet, men att han skulle bli min svärfar hade jag ingen aning om då :-)

Vargnatt sa...

Jag gillade språk men avskydde matte :)

Sara Pepparkaka sa...

Vi hade ingen speciell "flickgymnastik" men jag gillade det inte ändå. Min högstadielärare gav upp på mig sedan jag kom tillbaka med kantareller efter att vi hade haft orientering..

Hanneles bokparadis sa...

Ama, vilket lustigt sammanträffande 🙂

Vargnatt, språk var mina sämsta ämnen, speciellt svenska 🇸🇪🇫🇮

Sara, lite nytta i alla fall, få ämnen var inspirerande i skolan.

Mia Eggimann sa...

Det var skolböcker det.

Robert W sa...

Englands historia är säkert intressant. Den är ju dessutom inte en skolbok till skillnad från de andra.

Sanna sa...

Jag är också i Team Matematik! Det är ju hjärngympa och problemlösning, jättekul! Men det "fick" man förstås inte tycka om man skulle vara cool. Grupptryck och flockmentalitet är skolans största problem.

Znogge sa...

Tack och lov så är idrott och hälsa ett helt annat skolämne numera. Det ska vara ett ämne som alla klarar av helt enkelt och resultaten är inte det avgörande.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, livets nödvändigheter.

Robert W, i skolan läste vi inte mycket Englands historia 🇬🇧

Sanna, tråkigt när man inte får vara duktig och intresserad i skolan.

Znogge, mina lärare hade ingen fortbildning på den tiden. Barnbarnets musikbetyg sjönk trots A i prover, för att hon inte sjöng bra…

femfemman sa...

Ämnena innehåll har förändrats. Antagligen skulle jag kunna fördra idrott idag... eller idrott och hälsa som det heter. Slöjd hade det nog varit lika illa med som det var då på 60-talet.
Men annars var det ok...

Paula sa...

Jag håller helt med dig angående historia i plugget. Bara kungalängder och inget om hur vanligt folk bodde och levde sina liv. Läser ju mycket historiska romaner men är fortfarande inte kunnig om kungalängderna och ärligt talat så klarar jag mig fint utan dem.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, vi flickor hade bara syslöjd, pojkarna träslöjd och ingen hemkunskap, skolan har haft många skepnader under decennier.

Paula, jag har inte med mig många färdigheter från skolan, livet har lärt mig.

Ylva sa...

Jag tror att du läser snabbt, så många böcker som du hinner läsa. Jag läser sakta men mycket.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, jag varierar nog min läsning, vissa bra böcker vill jag ha kvar lite längre.

Veiken sa...

Skolböcker förr var ingen rolig läsning. Hade man tur fick man en lärare som kunde fånga vårt intresse. Bra att det har blivit mycket bättre! :)

Boklysten sa...

Skolans historieböcker och undervisning var så tråkiga att historia var ett av mina sämsta ämnen. Numera däremot så uppskattar jag att läsa historiska böcker lite då och då.

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, en hel del har blivit bättre, mer individuellt nu, man jämför inte elever med varandra.

Boklysten, historia blev man verkligen inte nyfiken på.

Mrs Calloway sa...

vi hade pojkslöjd också. gymnastiken tyckte jag var kul och alla språken. jag gillade skolan rakt igenom, tror jag faktiskt

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, pojkslöjd var bara för killar, ingen hemkunskap för pojkar.

Klimakteriehäxan sa...

Jag gillade skolan men avskydde gympan. Som unge från landet var det hemskt att möta tjejerna som haft redskapsgympa I åratal. Inte var jag duktig på skridskor heller ...

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, jag gillade redkapsgympa och var en isprinsessa med hockeyklubba ⛸ 🏒

Lena i Wales sa...

Den boken skulle nog passa mig.
Jag tyckte om att gå i skolan och gillade redan då historielektionerna, hade genom åren mycket bra lärare i historia.
Ha det skönt!

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, trevligt, vår lärare var inte speciellt inspirerande, tror du skulle gilla boken.

Ugglanoboken sa...

Läsa långsamt blir jag nyfiken på! Jag var en sån där som alltid gillade skolan, och så blev jag ju lärare själv också (även om jag numera är omskolad till bibliotekarie).

Hanneles bokparadis sa...

Helena, jag gillade inte skolan… men blev lärare ändå 🙂

Hanna / Rak i ryggen sa...

Ofattbart att du skulle ha ettor i språk :)
Det verkar ha hänt massor med historieundervisningen.

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, varje sommar fick jag läsa tyska och svenska 🇸🇪🇫🇮 Tyskläraren sa att jag var dum, hon förstod inte varför jag överhuvudtaget gick i skolan…. kanske därför jag ville hävda mig och läste magisterexamen i svenska