Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 juli 2021

Våtmarker av Graham Swift - smakbit

"Vi bodde i en slussvaktarstuga intill floden Leem, som rinner upp i Norfolk och nynnar i Great Ouse. Och som alla vet är landskapet i den delen av världen alldeles platt. Det är platt, men det är oavbruten och monoton platthet som somliga må hävda bara den förmår driva en människa in i oro och sömnlöshet. Från de upphöjda bankarna kring Leem sträckte slätten ut sig bort mot horisonten: den enformiga färgtonen, snart torv, bröts endast av de grödor som växte där - grågrön potatisblast, blågrön betblast, gulgrönt vete - och den enformiga jämnheten stördes endast av de upplöjda raderna med spikraka diken och dräneringsrännor, som beroende av himlens beskaffenhet och solstrålarnas infallsvinkel löpte likt trådar av silver, koppar eller guld över fälten, och fick den som stod och betraktade dem att sluta ena ögat och hemfalla åt fruktlösa funderingar kring perspektivlagarna." (sid 10)
Våtmarker (Waterland 1983) av Graham Swift berättar historian om Waterland som är beläget i det dystra Fen Country i East Anglia under 240 år, berättelser av historieläraren Tom försöker väcka sina elevers nyfikenhet om historia. Han väver ihop sin egen ungdom, familjens och släktens öden, franska revolutionen, bryggeriverksamhet på 1800-talet, ålarnas vandring. Rektorn tycker inte ämnet är så viktigt, vill minska på historietimmarna. Våtmarker utsågs 1983 till vinnare av tidningen The Guardians litterära pris.
                                                                        Flera smakbitar: HÄR.

 Läst av Graham Swift även:

Här är vi (2020) av Graham Swift berättar om Ronnie, en briljant ung trollkarl, och Evie, hans assistent, gör varje kväll succé på teatern med ett halsbrytande illusionsnummer. Brighton 1959.
Mödrarnas söndag (2017) av Graham Swift berättar om dagen då tjänstefolket får ledigt, söndag den 30 mars 1924. Om herrskap och tjänstefolk.

25 kommentarer:

Paula Merio sa...

Jisses vad med böcker du presenterar, läser du en bok om dagen? Det hinner jag inte med fast jag inte har just annat jag måste göra. Mödrarnas söndag har jag läst

Hanneles bokparadis sa...

Paula, jag läser väldigt ojämnt, men nu i 30°C värme har jag inte orkat mycket mer än sitta i skuggan och läsa...

Mrs Calloway sa...

Våtmarker upptäckte jag när jag sett kanalbåtsprogrammet på Kunskapskanalen och det talades om Sothönsklubben. jag länkade till dig https://mrscalloway.blogspot.com/2021/07/helgfragan-v-26-2021.html

ska bli roligt att få läsa vad du tycker om Våtmarker

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, väldigt brittiskt, som Ransomes böcker 🇬🇧

Monika sa...

Jag känner ju igen namnet, men jag är säker på att jag inte har läst något av honom. Kände inte igen en enda titel när jag kollade upp honom.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, denna är min tredje bok av Swift, lite annorlunda.

Mia Eggimann sa...

Det är ingen författare jag känner till.

Lottens Bokblogg sa...

Författarnamnet känner jag ju definitivt igen, men har inte läst något av honom!

Ama de casa sa...

Historia tyckte jag var dötrist i skolan. Bara att traggla en massa årtal till ingen nytta... Nuförtiden tycker jag det är jätteintressant med historia :-)

Hanneles bokparadis sa...

Mia, flera av Swifts böcker är översatta till svenska.

Lotten, jag har läst tre böcker av honom.

Ama, historia var verkligen tråkigt i skolan, annorlunda nu.

Znogge sa...

Historia är ett av mina favoritämnen och vi hade en fantastisk lärare som berättade mycket. Skolverket har ju varit inne på samma bana och tyckte antiken kunde utgå. Pinsamt!

Klimakteriehäxan sa...

Honom har jag nog aldrig läst.

astridterese sa...

Sånn flatt er det også her jeg bor :-) Jeg elsker den store himmelen man får når ingenting annet står i veien!
Ha en riktig fin søndag!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, tyvärr hade vi väldigt tråkig lärare, har fått lära mig som vuxen.

Klimakteriehäxan, tyckt om de böcker jag läst, ger en känsla att var i England 🇬🇧

AstridTerese, önskar detsamma!

Robert W sa...

Det låter som en trist miljö.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, tvärtom!

Bokdamen sa...

Läst två böcker av författaren, Mödrarnas söndag och Här är vi, tyckte mest om den sistnämnda. Tack för smakbiten!

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten! Har inte läst något av författaren än.

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, gillar det jag läst av författaren.

Mösstanten sa...

Graham Swift vill jag gärna läsa mer av efter att ha läst Mödrarnas söndag. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, jag har gillat allt jag läst av Swift.

Villa Frejas bokblogg sa...

Har aldrig hört talas om boken. Tack för smakbiten.

Hanneles bokparadis sa...

Freja, inte helt färsk, men författaren har skrivit flera nya.

Åsa sa...

Tror bestämt inte jag läst något av den författaren. Tack för smakbit.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, finns flera bra översatta till svenska.