Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

14 november 2021

Banvaktare Thiel av Gerhart Hauptmann Nobelpris 1912

  Åt honom skar han pilar som flög högre än alla andra pojkarnas. Han täljde visselpipor av vide åt honom och höll sig inte för god för att sjunga besvärjelsesången med sin skrovliga bas medan han försiktigt knackade barken med fickknivens hornskaft.
     Folk tyckte att han var konstig med sina barnsligheter; det var obegripligt för dem hur han kunde ägna så mycket tid åt de där snorungarna. I grund och botten borde de ändå vara nöjda med det, för barnen var i goda händer i hans sällskap. Dessutom gjorde Thiel också allvarliga saker med dem; han förhörde de storas läxor, hjälpte dem att lära sig Bibel- och psalmverser och lärde de små att läsa; han ljudade "a-v": "av"; "d-u": "du" och så vidare.
(sid 30)
Banvaktare Thiel (1888) av Gerhart Hauptman, som fick Nobelpriset i litteratur 1912. Boken berättar om Thiel som är en enkel och rättskaffens man; hans vardag består mest av familjeliv, samvetsgrant utförda arbetsuppgifter vid järnvägen och kyrkobesök. När hans första hustru dör, gifter han om sig med den härsklystna och grälsjuka Lene, som utövar en förblindande sexuell lockelse på honom. En ohejdbar process tar vid och han bryts steg för steg ned: allt når sin kulmen då något fasansfullt inträffar i närheten av banvaktsstugan. Boken anses vara höjdpunkten i den tyska naturalismen. Andra kända naturalister är Zola, Strindberg, Ibsen och Dostojevskij.

I sitt tal vid prisutdelningen sa Svenska Akademiens sekreterare Hans Hildebrand:
"Vad speciellt utmärker Hauptmann, är den skarpt granskande, djupt inträngande blicken i människors inre liv. Därigenom har det lyckats honom att såväl i sina dramer som i sin roman framställa fullt levande mänskliga individer, icke några schematiskt uppgjorda typer för den ena eller andra sinnesriktningen, för den ena eller andra livsåskådningen. Alla de upptränade lever ett fullt liv, även de, som spelar en mindre framträdande roll."                Flera smakbitar: HÄR.

20 kommentarer:

Robert W sa...

Roligt med din fördjupande beskrivning av en författare jag inte alls kände till.

Mrs Calloway sa...

den har jag inte läst. kul att läsa de där tidiga nobelpristagarna. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, Hauptmann är väl inte så känd, men denna är översatt.

Mrs Calloway, denna är klart läsvärd berättelse.

Monika sa...

Visselpipor av vide 🙂 Det gjordes många sådana när jag var liten. En Noblepristagare som jag inte alls känner till.

Lottens Bokblogg sa...

Ännu en nobelpristagare jag inte alls kände till. Tack för smakbiten!

Ama de casa sa...

Tack för smakbitarna och ha nu en skön söndag!

Klimakteriehäxan sa...

En Nobelpristagare jag absolut aldrig hört talas om!

Hanneles bokparadis sa...

Ama, önskar detsamma.

Klimakteriehäxan, det finns ju ganska många att välja på.

Znogge sa...

Tack för smakbiten. Den låter intressant.

Trevlig söndag!

Bokdivisionen sa...

Tre av de där fyra gubbarna du räknar upp har jag ju läst och gillat (även om jag numera inte tål Strindberg som person längre) så kanske vore han något för mig?

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, över hundra år gammal historia.

Bokdivisionen, Strindberg var tidig feminist, men missförstådd

astridterese sa...

Jeg har lenge tenkt at jeg burde lese flere Nobelpris-forfattere. Men det har ikke blitt så mange. Rett og slett fordi jeg ikke har likt mange av bøkene. Det har noe med litteratursjanger å gjøre. Jeg er for eksempel ikke så glad i naturalismen og modernismen.
Ha en riktig fin søndag!

Hanneles bokparadis sa...

AstridTerese, man lär sig ju fler böcker man läser, olika, men alla är inte bra, bara för att de har fått Nobelpris, ha en fin dag!

Cinnamon sa...

Helt okänd bok för mig. Tack för smakbiten!

Bokdamen sa...

Tack för smakbiten. Namnet är bekant men inte läst.

Paula Merio sa...

Oh nej, inte kände jag till en nobellaren! Men berättelsen låter väldigt läsvärd på alla sätt och vis. Och den är ca hundra år, men vad spelar väl det för roll, vi har inte lärt oss särskilt mycket...
Tack för intressant smakbit!

Hanneles bokparadis sa...

CinnMon, bra att få tips om nya och gamla böcker.

Paula, intressant att läsa hur livet kunde vara förr.

Hanna / Rak i ryggen sa...

Tack, för mig helt okänd Nobelpristagare!

Åsa sa...

Kände inte alls till denna författare eller bok. Tack för smakbit och presentation.

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, omöjligt att ha reda på alla.

Åsa, hoppas det gjorde dig nyfiken.