Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

19 mars 2022

smakminne #180

Ngon, jag åt vietnamesisk anka i veckan, gott, med flaska Saigon lager till. Det var för några decennier sedan senast, i London, minns när den kinesiska servitören lärde mig äta med pinnar. Nu sparar jag kvittot som bokmärke.

 Kanske även Gerd, BP och Klimakteriehäxan har bokmärken.

13 kommentarer:

Ama de casa sa...

Vi reste runt i Vietnam när dom precis hade öppnat gränserna för västerlänningar 1994. Fast om jag åt anka då, det minns jag inte. Men jag fick i mig en himla massa god mat i alla fall :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, kunde nästan gissa att ni varit även där 🙂

Znogge sa...

Så gott det lät!

femfemman sa...

Låter gott ! Det där med att äta med pinnar, det är lika svårt varje gång jag försöker. Tränar för lite...
Ha en bra lördag!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, gott och spännande, stora portioner.

Anna-Lena, du ska lägga en pinne på ringfingret och hålla stilla där, röra den andra pinnen med pekfinger och långfinger, ha en bra dag.

Klimakteriehäxan sa...

Undrar när jag kan ta mig till London igen? Gott om bra vietnamesiska krogar där.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, finns över ett dussin vietnamesiska restauranger i Göteborg! 😊

Geddfish ♥ sa...

Det lät himla gott!
Men äta med pinnar, det vägrar jag ;)
Fiffigt med kvitto som bokmärke!

Hanneles bokparadis sa...

Blogger Geddfish ♥ äter sällan med pinnar, sushi med kniv och gaffel 🙂

femfemman sa...

Tack för tipset!👍

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, nu kan träna hemma att äta med pinnar 👍

BP sa...

Yummie, yummie! Kinesisk Peking anka har jag ätit, men aldrig den vietnamesiska varianten. Ska kolla om den står på menyn hos vår vietnames här i Täby. Kul med ett sådant gammalt kvitto:-)

Hanneles bokparadis sa...

BP, mums, kanske sparar man för mycket…