Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

05 maj 2022

njut av poesipaus i spårvagnen

Under maj månad kommer man kunna läsa dikter på fönsterskyltar i Västtrafiks fordon i hela Västra Götaland. I år deltar sex poeter med lika många dikter, alla på temat: frihet. Läs mer: HÄR.

En fönsterskylt med dikt hänger på en buss

Du måste inte vara

Du måste inte vara
sådan som du uppfostrades.
Du måste inte vara en spegel
som återger och återger.
Din makt över omständigheterna
är verkligen inte stor
men du behöver inte göra dig
lojal med din vanmakt.
I allt finns ett uppror.

Göran Greider ur En av dessa morgnar ska du stiga upp sjungande

11 kommentarer:

Mösstanten sa...

Bra! Fint med poesi där folk är. Några får syn på dikten. Några läser. Några inte. Det här tillfälliga som bara händer.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, roligare stirra på en dikt än reklam 🙂

femfemman sa...

Bra med en kort dikt i taget. Exponerad så att många kan se!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, Göran Greiders dikt är riktigt fin.

Znogge sa...

Den dikten tycker jag mycket om. Jag tycker den känns så aktuell ur ett visst perspektiv. Trevligt initiativ helt enkelt!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, mycket trevlig ögonöppnare!

Ylva sa...

Vad trevligt att det inte bara är reklam.

Mrs Calloway sa...

väldigt bra med dikter i tunnelbanor och bussar. och att de sedan ges ut i böcker också

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, eller hur, hoppas många läser.

Mrs Calloway, bra sätt att sprida poesi.

Lena i Wales sa...

Detta måste jag kolla.

Hanneles bokparadis sa...

Lena I Wales, riktigt trevligt.