Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

09 augusti 2022

veckans fynd av Patti Smith

råkade se M Train (2015) av Patti Smith som ljudbok på bibliotekets gallringshylla, det blev 3 kr eftersom jag även hittade två böcker till barnbarn. Hon läser själv, M Train börjar och slutar på ett café i New York som har blivit som ett andra hem för Patti Smith. Vid sitt stammisbord i hörnet dricker hon sitt kaffe, gör små anteckningar på servetter, läser böcker och reflekterar över minnen och drömmar, om det som gått förlorat.

Med en mild melankoli söker hon tröst i poesin och reser över världen i de stora författarnas fotspår. Hon bjuder också på unika scener från sitt tidigare liv i Detroit med maken Fred Sonic Smith, små stunder av ren lycka och villkorslös kärlek. Det här är en bok för alla som älskar att tillbringa en eftermiddag på ett café, djupt försjunken i bok.

7 kommentarer:

Mösstanten sa...

Kan vara fint att lyssna på, särskilt om man tycker om hennes musik förstås. En människa med stark personlighet skulle jag tro.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, Patti Smith har ju skrivit flera prosaböcker, hon är mångsidig, denna har jag på svenska.

Znogge sa...

Det kan man verkligen kalla fynd!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag blev riktigt glad 🙂

Klimakteriehäxan sa...

Tyckte mycket om Patti S "Just kids".

Mrs Calloway sa...

Patti Smith är en favorit. har läst boken

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, har den oläst i bokhyllan.

Mrs Calloway, har denna som pocket på svenska.