Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

06 oktober 2022

gissat årets Nobelpris i litteratur - kulturfråga


Just nu läser jag En flickas memoarer av franska Annie Ernaux, gillar henne.
Tyckt om allt jag läst av spanska Enrique Vila-Matas som blandar i sina romaner fakta, påhittade händelser och skildringar från sitt eget liv, ofta med ironiska och parodiska inslag. Kortfattad inledning till den bärbara litteraturen är helt underbar läsning, knasigt. Dublinesk som handlar om en före detta bokförläggare som är desillusionerad av den nya digitala eran.


Vem tilldelas årets Nobelpris i litteratur? undrar Enligt O i : veckans Kulturfråga.

13 kommentarer:

Znogge sa...

Ja, det är en bra fråga. Hittills har jag aldrig lyckats gissa rätt och lär väl inte göra det den här gången heller. Numera är lag glad om jag har hört talas om pristagaren vilket långtifrån är en självklarhet...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag har i alla ibland hunnit läsa några författare innan de fått Nobelpris 🙂

Klimakteriehäxan sa...

Den där spanjoren har jag aldrig hört talas om, låter intressant!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, många bra författare att upptäcka!

enligt O sa...

Två intressanta författare. De spanskspråkiga författarna som prisats är få.

Mrs Calloway sa...

Ernaux håller jag verkligen med om. men Atwood är mångsidigare

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, två författar jag tycker mycket om

Ylva sa...

Jag gissar Joyce Carol Oates. Hon kan gott få priset innan hon dör, så många gånger som hon har varit med bland önskade kandidater. Annars gärna någon från Afrika.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, många Nobelpristagare har hunnit bli väldigt gamla

Hanna / Rak i ryggen sa...

Du fick rätt med Ernaux 😀
Nu ska jag också läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, det har hänt några gånger att jag läst Nobelpristagare innan 🙂 när biblioteksköer har lugnat ner sig ska jag läsa mer av Annie Ernaux, läsa om Åren jag har i bokhyllan.

Linnea/Bokblomma sa...

Oj, vad snyggt gissat! Hoppas det kommer många nyutgåvor nu och mer i översättning. Jag har mycket att läsa ikapp när det gäller Ernaux. :)

Hanneles bokparadis sa...

Linnea, ska läsa denna med lite andra ögon 🙂