Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

27 oktober 2022

normaltid, mysig höstbok - helgfråga

Normaltid heter det, och hösten är kvar än, och absolut inte vinter. Meteorologerna säger att det fortfarande är sommar. Ovanligt varm höst, lågtryck som vandrat österut från brittiska öarna.
Körsbär i november (1976) av Maria Lang passar.

I helgen slutar sommartiden. Så nu är det vinter. Har du hittat någon mysig vinterbok?
undrar: Mia i Helgfrågan.

20 kommentarer:

femfemman sa...

Blir också lite dumt irriterad över att folk benämner "normaltid" som "vintertid". Dessutom hade vi ju normaltid ända fram till 1980. Så vi är rätt vana vid den tiden...
Vinterbok. Nä... det blir lite blandat, som vanligt.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, lätt att missförstå, inte klockan som styr solen 🙃

Klimakteriehäxan sa...

Låter som tänkbar läsning, absolut. När som helst!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, varje höst funderar jag på att läsa mysiga deckare 🍁🍂

Mia Eggimann sa...

Min kollega tycker inte alls om omställningen av klockan och höst är det fortfarande enligt mig. December däremot är en vintermånad.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, både människor och djur mår bäst av Normaltid ⏰

znogge sa...

Normaltid var ordet ja. Om jag fick bestämma så skulle sommartiden bli normaltiden.
I morgon kan kan det bli upp till 18 grader i Skåne och eventuellt mer. Bara att njuta av sköna höstdagar så länge det går.

KajsaLisa sa...

Läst några Maria Lang för länge sen, tyckte dom var rätt tråkiga. Jag fördrar nog Stig Trenter från den tidsperioden i så fall. Gillar hans miljöskildringar av ett svunnet Stockholm. Men körsbären till vänster såg goda ut.

Mrs Calloway sa...

klart att en kan läsa Maria Lang i november även om sommartiden upphört. jag trivs med den varma hösten och hoppas på en varm vinter

Robert W sa...

Körsbär i november låter gott :D

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, otroligt varm och fin höst, bara att njuta! Men inte klockan som styr solen 🙂

KajsaLisa, sett några filmatiseringar, har några i bokhyllan också.

Mrs Calloway, men denna heter ju Körsbär i november

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, gillar körsbär alla årstider och i alla former 🍒

BP sa...

Det märks att du bor på västkusten... Kan inte påstå att det är en varm höst. Å hösten började enligt kalender och faktiskt på riktigt den 23 september. Som den brukar göra inklusive alla fina höstfärger - om man nu gillar höstfärger vill säga.
Å dessvärre slutar klockans sommartid i helgen och det blir ännu mörkare ännu tidigare. Nej, höst och vinter är inte min grej som du ser;-)

Hanneles bokparadis sa...

BP, ovanligt varm höst, fortfarande sommar… men vi njuter 😃

Veiken sa...

Där jag är just nu behöver vi inte tänka på några tidsomställningar! Det blir 6 timmars skillnad mot 5 nu!
Maria Lang var en favoritförfattare när jag var ung. Skulle vara kul att läsa om dom nu och se vad jag tycker!

Mösstanten sa...

Fram för normaltid! Varför leva onormalt?

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, nån annan som sköter det ⏰

Mösstanten, håller med dig!

Åsa sa...

Ja verkligen ovanligt varmt. Fast i år är det ju extra bra, såsom det nu är i övrigt. Körsbär i november var en Lang-titel jag inte kände till, ska kolla om den finns på bibliotek. Jordärtskockorna blommar just nu, så kanske blir det något gott med jordärtskockor i november här. ;)

Sara pepparkaka sa...

Oh! Ska se om jag kan lokalisera den Maria Lang-boken, klockren läsning i november, tack för tipset!

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, hon har skrivit ganska många, jag hittade min på loppis, finns som e-bok på biblioteket. Vackra blommor på jordärtskockan 🙂

Sara, ibland hittar man böcker som passar!