Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

10 november 2022

fars dag - helgfråga

Den svarta enhörningen (2022) av Audre Lorde är hennes mest hyllade diktsamling som berättar om mödrar och barn, kvinnlig styrka och sårbarhet, förnyelse och hämnd, gudinnor och krigare. Upplevelser passar också bra till icke läsande pappor; konsert, bio, gymkort för sju dagar.

I helgen är det fars dag. Vad ger du din pappa för bok? Om man som jag inte har någon pappa i livet, kanske man kan tipsa ändå?
undrar: Mia i Helgfrågan.

12 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Den boken hade inte min pappa läst, tror jag.

femfemman sa...

Min far läste en del, "obildad" bonde som han var Även bonntanten, mor min, läste ibland. Jag är väldigt glad för att de gav mig tillgång till böcker.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, minns inte om jag någonsin såg min far läsa en bok 📚

Anna-Lena, ovanligt att bönder läste böcker förr. Min far pratade om utbildning och böcker, men han läste inte

Mia Eggimann sa...

Den skulle nog min dotter ge till sin man, han spelar saxofon.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, snyggt omslag, maken spelar också saxofon 🎷

Anna i Portugal sa...

Gav aldrig min pappa en bok, han är borta sedan många år. Välutbildad, men aldrig såg jag honom med en bok i handen. Tidningen läste han noga dock. Han fick oftast vin av mig i farsdagspresent..

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, vet ingen som drack vin i Finland på 1970-talet… 🇫🇮

znogge sa...

Min pappa finns inte i livet men han läste alltid mycket och det gjorde båda mina föräldrar. Min farmor var lärarinna så böcker och läsning prioriterades i hemmet.

Mrs Calloway sa...

pappa läste. han var intresserad av vad som hände i världen. var väldigt roligt att diskutera med honom

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, fem år i skola under kriget, utbildning kostade, helt annan värld för mina föräldrar.

Mrs Calloway, låter trevligt

Åsa sa...

Nog för att min pappa läste böcker, men knappast dikter.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, lyrik lockar inte alla alla män...