Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

25 februari 2023

Rosa Liksom i Göteborg

Kalevala i New Orleans! se: HÄR.
Sverigefinnarnas dag på Stadsbiblioteket Sanna Laaksos tolkning
Rosa Liksom berättade om sin senaste bok Älven (Väylä), som börjar vid Lapplandskriget 1944. Flickans pappa är ute i kriget som redan tagit hennes bröder och hennes gravida mamma har lämnat gården tillsammans med Farbror. Tillsammans med en piga, själv evakuerad från Karelen, och granngårdens kopiga och en liten pojke samt all deras boskap, ansluter flickan sig till den stora vandringen genom det krigshärjade finska Lappland, för att komma i säkerhet på andra sidan vattnet. Det är en marsch fylld av strapatser; hunger, kyla, höstens framfart och ett virrvarr av människor och djur på väg undan kriget. Älven är på en gång tidlös och dagsaktuell.
Fräcka kängor.
Hennes böcker på biblioteket både på svenska och finska.

11 kommentarer:

Znogge sa...

Det låter verkligen som en tidlös bok för handlingen skulle kunna utspela sig i många länder i dag. Synd att inte hela världen blivit klokare...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, världen har inte blivit speciellt mycket klokare...

femfemman sa...

Aktuellt ämne. Men orkar man ta till sej allt elände... Blir ju gärna så att ma/jag stänger ute....Tyvärr!

Klimakteriehäxan sa...

Har inte läst något av henne. Än.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, denna är första boken som berättar om de civilas liv, en skatt att få det nerskrivet innan den sista efterlevande dog.

Klimakteriehäxan, Rosa Liksom är intressant författare.

BP sa...

Visste inte ens att det fanns en sverigefinnarnas dag. Och det finns en finlandssvensk dag också. Ja, du borde läsa Paulas inlägg idag:
https://paulaz.se/hoppa-pa-taget-4-symbol/
Hade inte en aning om flaggorna, men du visste kanske, eller...

Hanneles bokparadis sa...

BP, men jag är inte finlandssvensk utan riktig finne 🙂

Mrs Calloway sa...

den ska jag också läsa. kul att ha lyssnat på henne.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, trevligt när finska författare kommer till Göteborg 🇫🇮

Jokke sa...

Jag lyssnade på Liksoms panel-debat i bokmässan i Åbo. Jag har läst många böcker av henne, men inte Älven. Hennes namn är inte Rosa Liksom :)

Hanneles bokparadis sa...

Jokke, jag vet att det är hennes pseudonym, vi satt bredvid varandra och pratade innan det var hennes tur.