Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

01 februari 2023

verk som gör mig glad - kulturfråga

Allt, skulle jag nästan vilja säga, började året med Albert Edelfelt på Konstmuseet, köpte årskort som jag inte registrerat än... (de borde de ha gjort på museet, gäller tre olika). Musik, helst live, bra böcker, intressanta föredrag, ska lära mig lyssna mer på P1. Många bra dokumentär i svtPlay, ibland gör jag en resa till England i Kunskapskanalen.

Vilka kulturella verk får dig att må bra?
undrar: Enligt O i veckans Kulturfråga.

14 kommentarer:

Znogge sa...

Böcker, olika utställningar men numera också virkningen.,

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, så mycket fint och bra det finns, här erbjuder många bibliotek broderi, både med material och handledning ✂️

Ylva sa...

Vilka vackra tavlor! Har du läst något av Ulla-Lena Lundberg? Hon skriver bra böcker om Finland.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, läst Is av henne, hon kommer från Åland.

femfemman sa...

Visst är god kultur... och vad som är det, är ju upp till aåskpdaren/åhöraren/läsaren att bedöma..är klart glädjegörande. Allra mest glad blir jag nog av musik eller sv en bra film.
Ha det gott!

Klimakteriehäxan sa...

Vi har tur; utbudet är stort.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, det finns något för alla smaker 🙂

Klimakteriehäxan, som göteborgare känner jag mig väldigt nöjd med utbudet.

Mrs Calloway sa...

det finns mycket en kan hitta på som höjer humöret och sätter fart på livsandarna. det behöver inte ens vara särskilt märkvärdigt

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, håller med dig, inget märkvärdigt alls

Hanna / Rak i ryggen sa...

Har mycket lättare att njuta av nästan precis vilken live-musik som helst, annorlunda när man lyssnar hemma.

Bokdivisionen sa...

Jag tycker egentligen det är trevligt med radio men lyssnar aldrig.

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, visst är det skillnad.

Bokdivisionen, just nu har jag en period att jag inte lyssnar på radio så mycket.

enligt O sa...

Konstutställningar besöker jag alldeles för sällan!

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, museer har blivit mycket dyrare.