Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

28 mars 2023

dagböcker - tisdagstrio

Pepys Dagbok nämns i: Brev till en bokhandel : 84 Charing Cross Road av Helene Hanff; The diaries of Samuel Pepys from London, 1660.

Du vet inte vad krig är : en ukrainsk flickas dagbok (2022) av Yeva Skalietska.

En debutants dagbok (2018) av Wera Von Essen är hennes debutbok och en nutida historia om hennes försök att få ut sin roman, skriven i dagboksformat. Många författare och böcker nämns.

Brev & dagböcker - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

18 kommentarer:

Mösstanten sa...

En debutants dagbok tyckte jag var riktigt bra. De andra två kände jag inte alls till. Får undersöka dem närmare.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, dagboken om krigets start i Ukraina borde många läsa 🇺🇦

Monika sa...

Här har jag inte läst någon.

Maria sa...

Helt nya tips för mig! Vill läsa alla tre!

Znogge sa...

"En debutants dagbok" låter intressant. Obekanta böcker alla tre.

Mrs Calloway sa...

Hanff har jag läst liksom Wera von Essens begåvade debut. Pepys har jag läst delar av och den ukrainska dagboken håller jag på med.

Rämmengården sa...

Tack för spännande boktips. Nya för mig!

Klimakteriehäxan sa...

Har läst Hanff och den ukrainska, som jag inte blev så impad av som de flesta andra blivit. Tror att den flickan förvisso haft det jobbigt, men andra barn i Ukraina hade inte turen att bli "adopterade" av brittiska Channel 4!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, Yeva är tolv år när hon skriver. Här och nu, ett ögonblicks bild, med alla känslor, rädsla, kompisar, inte skriven efteråt. Jag läste med 9-åringen, lätt för henne känna igen, samma liv som vi lever i Sverige. Men allt det liv försvann väldigt plötsligt, nytt land, nytt språk, nya vänner. 🇺🇦

Mia Eggimann sa...

Här var det inga bekanta böcker men så är det inte min favoritkategori.

Sara Pepparkaka sa...

Den där Du vet inte vad krig är, är jag nyfiken på.

Hanneles bokparadis sa...

intressant viktig läsning för alla 🇺🇦

Robert W sa...

Det fruktansvärda kriget i Ukraina kommer säkert att leda till många böcker.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, flera ukrainska författare har blivit översätta till svenska.

C.R.M. Nilsson sa...

Inte läst någon av dina. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

böcker med dagböcker är gammalt och beprövat.

Ugglanoboken sa...

Du vet inte vad krig är, har jag köpt in till jobbet, men har inte hunnit läsa själv ännu. Verkar intressant!

Hanneles bokparadis sa...

Ugglan, en ögonblicksskildring, tolvåringens dagbok från dag ett!