Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

20 april 2023

min 70-års present till mig själv

I höstas uppfyllde jag min dröm om att vandra i Cornwalls och Devons kust. Sonen följde med, vilket gladde mig. Vi fick se mycket varierande landskap, åt god mat, trevliga kunniga reseledare på de olika sträckorna, 70 km på 7 dagar.

Sju dagars fin kustvandring, South West Coast Path som börjar med nationalparken Dartmoor. Vandring i Exmoor natursköna nationalpark. Fiskebyn Polperro, besök i Lost Gardens of Heligan. Vyer över Lynmouth, Tintagel Castle, kung Arturs förmodade födelseplats 1240, Jurassic Coast, som är klassad som världsarv, vandring vid landskapet med bukten Lulworth Cove och grottan Stair Hole, och det berömda klippvalvet Durdle Door. The Lizard, det brittiska fastlandets sydligaste spets. Vandring uppåt 11 km startar vid viken Kynance Cove, höjdskillnader på drygt 300 meter. En av platserna för filmatisering av Winston Grahams historiska roman Poldark
Vi knåpade ihop en fotobok som minne.

18 kommentarer:

Anki sa...

70 år är ett fint ålder! Grattis :)

Hanneles bokparadis sa...

Anki, tack, jag trivs bra 🙂

Mösstanten sa...

Fint minne att ha. Det måste ha varit en stor upplevelse.

Hannas krypin sa...

Vilken fin upplevelse ni fick tillsammans!

femfemman sa...

En toppenpresent! Grattis!

Hanneles bokparadis sa...

Lycklig att sonen kunde följa med 🥰

Anna i Portugal sa...

En magisk upplevelse förstår jag. I ett favoritland, i en favoritdel av det landet och med vandring. En resa för mig framöver kanske.

Leena Laurila sa...

Gratulerar! Jag fick ungefär samma idé då jag fyllde 60. Vi bodde i Mevagissey, en liten kuststad och besökte många av de orter du nämnde, Lost gardens mm. Fina vyer!

Znogge sa...

Vilken fin present du gav dig själv och så roligt att sonen följde med. En fotobok blir ett härligt minne från resan.

Hanneles bokparadis sa...

Leena, tack, kul, fin dröm att uppfylla för en anglofil 🇬🇧

Klimakteriehäxan sa...

En bättre present kunde du inte ha fått. Grattis!

Mia Eggimann sa...

Trevlig med en fotobok

Ylva sa...

Vilken härlig resa ni gjorde! Bra jobbat att vandra så långt.

Hanneles bokparadis sa...

gick ganska snabbt för en tant, lite rädd för höga höjder...

Äventyret framtiden sa...

En mycket bra 70 årspresent, ett minne för livet och dessutom god mat, mycket motion och att få vara med sonen, måste ju ha varit en höjdare om något.

Hanneles bokparadis sa...

Karin, verkligen lycklig att jag kunde uppfylla min dröm 🇬🇧

http://kraka.moah.se sa...

Härligt med vandring!

Hanneles bokparadis sa...

Kraka, speciellt i de miljöerna! 🇬🇧