Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

19 juli 2023

Vietnam - VM-kultur

Varken sport eller geografi är mina starka sidor, men kul att resa i läsfåtöljen.


En stund är vi vackra på jorden (2020) av Ocean Vuong är hans debut, skrivet som ett brev från en son till en invandrad mor som inte är läskunnig och som därför aldrig kommer att förstå allt det han längtar efter att få säga. Ändå måste huvudpersonen Little Dog, som är i tjugoårsåldern, försöka hitta de rätta orden. Ord som mor aldrig har lärt sig och håller på att glömma.


När bergen sjunger (The Mountains Sing 2021) av Nguyễn Phan Quế Mai börjar i Hanoi 1972. En flicka och en mormor klamrar sig fast vid varandra när amerikanska bomber dånar utanför deras improviserade skydd.

Marguerite Duras (1914-1996) hade en tuff uppväxt, hennes mor blev änka med små barn och köpte en bit land och försökte odla ris. Barnen levde fattigt i franska Indokina (dagens Vietnam), de färgade var ännu fattigare. Hon blir misshandlad av både modern och sin äldre bror.

En fördämning mot Stilla havet är delvis självbiografisk. Duras mor köpte en bit land som mestadels var översvämmad. Modern planterar frenetiskt snabbväxande bananer i jordlotten, där fördämningar rasar.

Tidigare har jag läst novell av Kim Thúy, nu har vi läst hennes roman  Ru där hon självbiografiskt berättar om sin flykt från Vietnam till Kanada, om hennes stora färgstarka släkt.
Vilken vietnamesisk kultur vill ni tipsa om? undrar: Enligt O.

6 kommentarer:

enligt O sa...

Tack för ett fint inlägg! Duras har jag faktiskt inte läst något av.

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, Marguerite Duras tillhör favoriterna, läst flera böcker av henne.

femfemman sa...

Måste ju bara undra... Hur många böcker hinner du läsa per dygn...? Otroligt att du läst alla...

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, läser ett par böcker i veckan... dessa är riktigt bra.

Mösstanten sa...

Här är flera böcker som jag inte läst, När bergen sjunger till exempel. En stund är vi vackra på jorden har jag i läslistan. Men en fördämning mot Stilla havet har jag läst. Mycket bra bok. Roman utan namn av Duong Thu Huong är en vietnamesisk bok som jag kan rekommendera.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, tyckte mycket om alla fyra, tack för tips.