Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

22 augusti 2023

havet - tisdagstrio


Den lilla blomsterhandeln vid havet (The little flower shop by the sea 2022) av Ali McNamara berättar om Poppy som aldrig hade kunnat tro att hon skulle bli florist. Men när hon ärver sin mormors blomsterhandel på den vackra cornwallska kusten.

Vid havet
(By the Sea 2001) av Nobelpristagaren Abdulrazak Gurnah.
En mörk novemberdag anländer Saleh Omar till Gatwick. I Zanzibar var han make, far, hade en möbelaffär. Nu söker han asyl, på flykt från paradiset, och tystnaden är hans enda skydd. I London finns en man med kopplingar till Salehs förflutna.Den lilla blomsterhandeln vid havet (The little flower shop by the sea 2022) av Ali McNamara berättar om Poppy som aldrig hade kunnat tro att hon skulle bli florist. Men när hon ärver sin mormors blomsterhandel på den vackra cornwallska kusten.

Jules Verne har jag varit fascinerad av så länge jag kan minnas, vilken fantasi. En världsomsegling under havet är en riktig godbit.

Havet - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

26 kommentarer:

femfemman sa...

Nummer två; härlig feelgoodbok.
Hav; tänker spontant på ungdomsboken En ö i havet.( Thoor).

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, havet är populärt tema 🙂

Maria sa...

Vill läsa Vid havet! Tack för tips!

Sara Pepparkaka sa...

Jules Vernes bok passar ju bra idag! Eller, alla tre passar förstås med speciellt den!

Mösstanten sa...

En världsomsegling var en spännande upplevelse att läsa som barn. Den är en klassiker man aldrig glömmer. Vid havet skulle jag gärna läsa. Jag tycker om det jag hittills har läst av Abdulrazak Gurnah.

Monika sa...

En världsomsegling under havet är den enda jag har läst i din trio. Jules Verne var en stor favorit när jag växte upp 🙂

Klimakteriehäxan sa...

Kul att du tog med Jules Verne! Jag kom inte ihåg honom i dag ...

Hanneles bokparadis sa...

många böcker som passar i temat havet...

Mrs Calloway sa...

En världsomsegling under havet var en favoritbok när jag var barn. fick den en gäng när jag var sjuk och hemma från skolan. den skickades från bokhandeln med skolbussen. det var tider, det

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, härligt minne!

Fialia sa...

Den lilla blomsterhandeln vid havet har jag tittat på och vill läsa någon gång.

znogge sa...

Havet älskas av många och är ett återkommande tema i många böcker.
Det är verkligen en förmån att bo så nära havet!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jo, vi bor så nära havet att under höststormar kan fönstren vara vita av salt 🌊

Mia Eggimann sa...

Den lilla blomsterhandeln vid havet och En världsomsegling har jag läst, väldigt bra böcker.

Robert W sa...

Gurnah tänker jag läsa något av. Jag har köpt Paradiset av honom.

Hanneles bokparadis sa...

intressant att läsa olika Nobelpristagare.

Lena sa...

Vernes bok är den enda jag känner till. Tack för tipsen.

Hanneles bokparadis sa...

jag har bloggat om böckerna

Anna i Portugal sa...

Nämen se där, nu kom det med en bok jag läst! Alis bok :)

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, visst är den trevlig 🙂

Ugglanoboken sa...

Jag tror faktiskt aldrig jag har läst nåt av Jules Verne, bara sett filmatiseringar. Gurnahs bok verkar intressant!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, jag är så impad av Jules Vernes fantasi, intressant att bekanta sig med olika Nobelpristagare.

Boksuddis sa...

Åh vilken rolig trio!
Jag har inte läst någon av dem
men börjat på Ali, får nog ta upp den igen!

Hanneles bokparadis sa...

Boksuddis, olika men bra alla tre.

Lotten sa...

Jules Verne ja, den borde man tagit med!

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, Jules Verne passar i många miljöer.