Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

11 oktober 2023

natur - kulturfråga

De åtta bergen av Paolo Cognetti berättar om vänskapen mellan två pojkar. Underbara miljöer. Fantastisk både som bok och film, såg den med sonen.


Walden (1854) av Henry David Thoreau klassiker passar på hösten.

Vilka kulturella verk tycker du beskriver naturen extra bra? undrar: Enligt O.

10 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Inte läst. Men det var kul med en lite annorlunda fråga denna vecka!

Znogge sa...

Det var ingen lätt fråga men jag tycker att "Där kräftorna sjunger" har fina miljöbeskrivningar.

Hanneles bokparadis sa...

trevligt tema, gillar att läsa om fina miljöer, gärna bekanta miljöer dit jag kan längta till.

Mrs Calloway sa...

Walden passar alla årstider. Cognetti har jag inte läst

Lena i Wales sa...

Cognetti, inte läst.
Svår fråga, men jag gillar Beskows beskrivningar med natur och fantasi, eller kanske sanning. Kanske är jag lite barnslig😉.
Ha det bra!

Hanneles bokparadis sa...

barnsliga böcker är trevlig läsning

femfemman sa...

Det var en riktigt svår fråga för den som oftast skummar igenom längre naturbeskrivningar. Kort och koncist ska det vara, men ändå framkalla känslan av den speciella miljön. God eftermiddag!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, märkligt sätt att läsa böcker... jag vill gärna känna av miljön. Samma som titta på bra filmer, inte bara handlingen som är huvudsaken, utan allt runt om.

Anna i Portugal sa...

Jag har sett filmen, annorlunda och fin.

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, sonen tyckte mycket om filmen och ville läsa boken också.