Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

06 november 2023

boktriss V

Bokstaven är: V.

Författare: Nämn en författare på bokstaven det får vara för eller efternamn: Virginia Woolf, hennes författarskap är brett, man upptäcker nytt hela tiden.


Boktitel: En boktitel där boken ska börja på måndagens bokstav: Vicekonsuln (1966) av Marguerite Duras.

Bokomslag: Drottning Victoria av Storbritannien försökte reformera i det konservativa England.

Boktriss hos: Mia.

11 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

nytt försök. V är inte svårt, tycker jag.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, finns svårare men jag fick fundera lite

Mia Eggimann sa...

Det var en fin trio

Hanneles bokparadis sa...

Mia, lite lurigt med V

znogge sa...

En fin och tilltalande trio!

Robert W sa...

Jag har inte uppfattat drottning Victoria som någon reformator av det konservativa Storbritannien. Det har jag tydligen missat.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, gillar också personerna i min trio.

Robert W, inte lätt att ha koll på Englands historia, men Drottning Victoria försökte förbättra de fattigas bostadsförhållanden och annat.

Klimakteriehäxan sa...

Vet att jag borde ägna mer intresse åt Virgina W.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, alla gillar inte Virginia Woolfs böcker, för modernistiska.

Åsa sa...

Faktiskt läst något av både Virginia och Margurite, där ser man. Och Victorias liv har nog gestaltats väldigt många gånger i bok och film.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, läsvärda författare båda två.