Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

21 november 2023

förbjudna böcker - tisdagstrio

Amanda Gormans poem The Hill We Climb lästes den 20 januari 2021 på trappan till Kapitolium i Washington. Gorman är en förkämpe för klimatfrågan, antirasism, förtryck, feminism, mångfald, social rättvisa och jämställdhet. Hon har examen från Harvard University. Nu har dikten förbjudits för unga elever på en skola i Florida – efter att en förälder klagat och hävdat att dikten innehöll ”hatbudskap”.

Lady Chatterleys älskare
(1928) av D.H. Lawrence har man idag svårt att förstå att den var så het, men boken innehöll inte bara erotik utan förminskade även den rika härskande klassen och är på arbetarnas sida.

Det går an släpptes den första versionen 1839 av Carl Jonas Love Almqvist, skandalomsusade bok. Sara ställer krav för deras kärlek, att de ska leva jämställt med varandra och inte gifta sig. Boken propagerar också för att kvinnor ska kunna försörja sig själva.


Förbjudna böcker - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

18 kommentarer:

Cinnamon sa...

Lady Chatterleys älskare har jag läst.

Mösstanten sa...

Nej visst är det svårt att förstå att Lady Chatterleys älskare var förbjuden, men lika svårt att förstå att så många böcker blir förbjudna på olika håll i USA idag. I ”frihetens” land.

Hanneles bokparadis sa...

Läskigt att yttrandefrihet minskar i fler och fler länder.

Mia Eggimann sa...

Jobbigt för författaren som inte får sin bok läst av alla.

Klimakteriehäxan sa...

Bra trio! Har Sven Wollters inläsning av Lady C på cd, inväntar lämpliga bilturer för den.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, jobbigt också att inte få köpa och läsa de böcker man tycker om.

Klimakteriehäxan, låter som en trevlig biltur 🙂

Boklysten sa...

Lady Chatterleys älskar hade jag också i min trio.Tack för tips om de andra.

Robert W sa...

Det är väl tur att vi i Sverige vet bättre idag än att censurera Almqvist och Fröding.

Hanneles bokparadis sa...

vi får hoppas det fortsätter så, inte bara i USA, även i Sverige vill en grupp förbjuda utklädda sagoläsare 🌈

Znogge sa...

Att böcker uppfattades som "hotfulla eller olämpliga" förr kan jag delvis förstå för samhället var ett annat. Men att det händer i dagens USA är verkligen både märkligt och skrämmande. Samtidigt så är USA i mångt och mycket ett konservativt land, i alla fall i vissa grupper.

Mrs Calloway sa...

Det går an har jag förstås läst och Lady Chatterleys älskare. dikten läste jag när den kom. otroligt att det räcker att en enda förälder klagar. vad säger alla de andra?

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, vart tog de så kallade demokratiska länder vägen...?

Mrs Calloway, minns inte men den klagande föräldern identifierade Oprah Winfrey som författare till dikten. Oprah hade bara skrivit förordet till diktsamlingen...

femfemman sa...

Att det var tveksamma böcker i en annan tid, det kan jag förstå. Har läst Doktor Glas och Lady Chatterleys älskare och tycker nog att båda har någon erotisk skrivning, lagom för att min "prydhet" ska godkänna den.
God kväll!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, inte bara erotik som varit "förbjudet", inte ens i bibeln.

Monika sa...

Ja, hu ... en bok som tycker att kvinnor ska kunna försörja sig själva 😱

Hanneles bokparadis sa...

Monika, förståeligt att boken ogillades 😅

Ugglanoboken sa...

Lady Chatterley's Lover har jag tänkt läsa nån gång!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, sett en fin filmatisering som lyfter klassklyftorna.