Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

17 januari 2024

filmkanon - kulturfråga

Nya bra filmer hela tiden. Lukas Moodyssons Fucking Åmål är bra diskussionsunderlag. Även riktiga klassiker av August Strindberg och Selma Lagerlöf, läsa böckerna först. Fröken Julie passar att spela i klassen, funkar bra även i högstadiet.
Fröken Julie
av August Strindberg, långfilm från 1951 som fick Guldpalmen vid filmfestivalen i Cannes. Boken har allt; kärlek, spänning, sociala klyftor.
Herr Arnes penningar
(1904) av Selma Lagerlöf innehåller övernaturliga inslag, spänning, våld och mord, förbjuden kärlek. Gäller än idag.

Vilka svenska filmer tycker du borde ingå i en svensk kulturkanon? undrar: enligt O i veckans Kulturfråga.

10 kommentarer:

Mösstanten sa...

Intressant att få ta del om dina tankar om detta.

Znogge sa...

Oj, det var svårt att välja tycker jag. Det finns ju så många bra svenska filmer. Själv tycker jag att "Fanny & Alexander" är mycket bra och bjuder på många intressanta karaktärer.

Hanneles bokparadis sa...

Det är inte helt lätt, filmerna får inte vara för långa och tråkiga, bra om mn kan få med någon klassiker. Fanny & Alexander är väldigt lång...

femfemman sa...

Fröken Julie! Mycket bra som bok och film. Fucking Åmål kan säkert också hålla. Filmen Ondskan är en bra diskussionsfilm för äldre elever,

Mrs Calloway sa...

är tveksam till att läsa boken först. det kan bli alldeles fel. en gör sig ju egna bilder och kan bli väldigt besviken på någon annans bilder. senaste besvikelse: Korparna

Hanneles bokparadis sa...

Diskutera före eller efter filmen? Jag tycker bättre att läsa först.

Klimakteriehäxan sa...

Fanny & Alexander finns i olika längder. Den längsta är märkligt nog inte för lång!!! Jag undviker ofta att se film gjord på en bok jag läst och tyckt om.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, De åtta bergen av Paolo Cognetti ville jag absolut läsa innan jag gick på bio med sonen. Ingen av oss besviken, tvärtom!

enligt O sa...

Jag har faktiskt inte sett Fröken Julie som film. Tack för tipset!

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, jag lånade filmen på biblioteket.