Jag Àr anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och Àga böcker, lÀser, fotograferar, periodvis lÀsare; lÀser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek Àr uppfylld, Àr gift med en boklÀsare som Àlskar Fantomen. Som mormor och farmor lÀser jag Àven barnböcker. Jag mÄr bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker mÄste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den hÀr bloggen:

14 februari 2024

alla hjĂ€rtans dag 💙 kultur

En farlig förbindelse
av Seymour-Jones Carole om skolans mest lysande studenter, hon Àr 21 Är och han 24. I oktober 1929 frÄgar Sartre för tredje gÄngen om Simone de Beauvoir vill gifta sig med honom och för tredje gÄngen sÀger hon nej.

Torsdagarna i parken av Hilary Boyd Àr en riktigt fin tantbok om mormor Jeanie som firar 60-Ärsdag och ute i parken med sitt barnbarn. Jeanie vill inte pensionera sig, inte sÀlja sin affÀr och inte flytta till landet, fast maken insisterar. Hon vill fortsÀtta med sitt liv i London.


Den glömda rosentrĂ€dgĂ„rden (The Rose Garden) av Marita Conlon-Mckenna berĂ€ttar om Molly som lĂ€mnas ensam nĂ€r hennes make David ovĂ€ntat dör i hjĂ€rtinfarkt. Deras hus i byn Kilfinn Ă€r charmigt men befinner sig till stora delar i förfall.

Vilka kulturella verk passar extra bra att lÀsa pÄ alla hjÀrtans dag? undrar: enligt O i veckans KulturfrÄga.

12 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Jag har för mig att En farlig förbindelse ocksÄ blev en film? Vet du?

Hanneles bokparadis sa...

Karin, jo, det finns en film men inte om Simone de Beauvoir och Jean-Paul Sartre.

femfemman sa...

Filmen hade vÀl ett helt annorlunda innehÄll??
Omöjlig kÀrlek ger den bÀsta lÀsupplevelsen. Man fÄr utlopp för sina tÄrar. TörnfÄglarna... den enda bok jag lÀst om...Àr ju den optimala lÀsningen / tittningen, för att rensa tÄrkanalerna.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, finns mÄnga bra filmer, ser gÀrna sÄnt jag mÄr bra av, blir glad av. TörnfÄglarna lÀste jag först och sÄg filmatiseringen sen.

KlimakteriehÀxan sa...

Sartre-boken lÄter riktigt intressant.

Hanneles bokparadis sa...

KlimakteriehÀxan, Sartre och de Beauvoir var ett intressant par, pÄ mÄnga sÀtt.

Mrs Calloway sa...

synd att hon inte fortsatte att sÀga nej. hon hade
haft mer tid Ät sitt eget utan honom. boken om rosentrÀdgÄrden har jag lÀst.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, de gifte sig aldrig men tror inte deras förhÄllande störde Simone de Beauvoirs skrivande.

znogge sa...

"Torsdagarna i parken" har jag lÀst och den tyckte jag mycket om. Det finns onekligen en uppsjö av böcker just pÄ temat kÀrlek.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, livet handlar mycket om olika sorters kĂ€rlek 🧡

enligt O sa...

Tantbok?! Fin genrebeskrivning!

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, sĂ„na böcker behövs ocksĂ„! 🙂