Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

07 februari 2024

Dolly av Alice Munro

Dolly av Alice Munro berättar om 83-åriga Franklin och hans 71-åriga livskamrat som lever tillsammans utan att vara gifta och de planerar att skriva avskedsbrev. De får besök av en sminkförsäljaren Dolly, hennes bil startar inte och de erbjuder henne att övernatta. Franklins livskamrat gillar inte detta, att han hjälper Dolly.

"Den hösten talade vi en del om döden. Vår död. Eftersom Franklin var åttiotre och jag själv sjuttioett vid den tiden, hade vi naturligtvis planerat hur vi skulle ha det. Ingen av oss ville ha någon begravning, bara omedelbar jordfästning i en grav som redan var inköpt. Vi hade bestämt att inte välja kremering, som var populärt bland våra vänner. det var själva döendet som lämnades åt slumpen." (sid 3) 

Novellresan 2024 hos Ugglan.
Februari: Kanada.

5 kommentarer:

Mösstanten sa...

Alice Munroe är ju så bra. Det finns så mycket i hennes noveller. Denna har jag inte läst.

Anna i Portugal sa...

Har tänkt att läsa något av Alice Munro i år, nytt för mig.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, Munro har skrivit ganska många noveller.

Anna i Portugal, noveller är bra sätt att resa i världen i läsfåtöljen.

Ugglanoboken sa...

Jag gillar verkligen Munros noveller! En hel värld målas upp på inte så många sidor.

Hanneles bokparadis sa...

Ugglan, spännande att en novellskrivare fick Bobelpriset.