Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

24 mars 2024

Kärleken till matematiken av Eva Ström

Kärleken till matematiken (1989) av Eva Ström
Upptäcker vi matematiken?
Upptäcker vi matematiken
eller uppfinner vi den?
Upptäcker cirklarna oss, överraskar oss det gyllene snittet,
π, de små gränsvärdena och den ofattbara oändligheten,
de stora talserierna, sinuskurvorna, den prydliga enhetscirkeln
fjärdegradsekvationerna

språket uppfinner oss
vi kämpar emot denna upptäckt, insnörda i dess betydelser
som andra, alltid andra har skapat
les verbes irréguliers
I verbi italiani coniugati senza abbreviature
dessa skamlösa verb som aldrig kan hindra
en mening att sätta sig i rörelse
som alltid drar igång också det rostigaste maskineri
som får substantiven att osmort gnugga sig mot varandra
gnisslande, men ändå i rörelse

På algebraisk väg bevisas Guds existens vid Katarina den storas hov

dock bara för matematiskt fåkunniga
Språken växer som trädgårdar i maj, fulla av sly och ogräs
Här höjer sig en bok med konungslig krona
Rapsen exploderar med sin söta doft och sin stickande gulhet
ett gult öga som betraktar oss
som uppfinner oss                 
Flera smakbitar: HÄR.

20 kommentarer:

Jokke sa...

Jag har alltid tyckt om matematik (men jag tror, att jag har alldrig älskat matematik :)

Hanneles bokparadis sa...

Jokke, jag tyckte mycket om matematik i skolan 💙

femfemman sa...

Matte är ett ämne som jag gillar. Her möjlighet till flera vägar att gå för att nå en lösning.

Mrs Calloway sa...

delar av matematiken kunde jag gilla. trigonometri var inte så roligt. Eva Ström läser jag gärna. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

jag tyckte nog om alla delar utom statistik

Lotten sa...

Jag tycker mycket om matematik. Hade dock aldrig hört talas om den här boken.

Cinnamon sa...

Matte tycker jag om men boken hade jag inte hört talas om förut. Tack för smakbiten.

Klimakteriehäxan sa...

Kände inte till den här boken, men Eva har nog pluggat matte i sina dagar. Tyvärr har jag svårt för hennes dikter, tyvärr eftersom vi känner varandra och då vore det kul att kunna säga BRA DÄR!

Hanneles bokparadis sa...

en gammal bok, Eva Ström har varit produktiv, skrivit även om Edith Södergran

Znogge sa...

Oavsett vilket så tycker jag att matematik är spännande och roligt!
Tack för smakbiten. Intressant.

Monika sa...

Ett bra sätt att få barn att gilla matematik är att se till att ha bra lärare. Jag gillade verkligen matte, ända tills jag började i högstadiet. Den läraren tog effektivt död på det.

Paula sa...

Matematik är ett språk som jag aldrig lärt mig behärska, lite ironsiskt då jag jobbat med siffror på bank i över tjugo år. Den här boken avskräcker, dessvärre. Ingen lättläst bok att ta sig an. Tack för smakbit

Åsa sa...

Kände inte till den boken. Tack för smakbitar!

Boklysten sa...

Känner inte till den boken, men har alltid gillat mate så den låter intressant. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

omöjligt att känna till alla böcker 🙂

enligt O sa...

Väldigt fin dikt, även om jag inte riktigt kan relatera till de beskrivna känslorna gentemot matematiken. Maken gör det däremot.

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, saknar lite mina gamla matteböcker…

KajsaLisa sa...

Matematik har bara blivit ett sätt att beskriva saker. Jag tror att om man går tillbaka till Antiken och dom gamla filosoferna, så var matematik det första vetenskapliga ämnet som blev eget, eftersom man kunde lösa det logiskt utan verktyg, så fick det en hög status.

Mösstanten sa...

Eva ström är en intressant poet. Det har jag upptäckt nu när jag läser Revbensstäderna.

Hanneles bokparadis sa...

Eva ström har skrivit mycket, finns nog något för alla smaker.