Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 april 2024

egen bokserie - helgfråga

Tror att man ska hålla sig till miljö man är bekant med, så jag vill berätta om den vackra Hisingen, där tanter jagar bovar eller annat spännande. Det skulle bli lik Morden i Midsomer som är rena turistprogram om England.

Det finns mycket faktaböcker jag kan ha till min hjälp.

Vi säger att du skriver en bokserie deckare/feelgood/annan genre. Vad skulle du välja för stad/by/plats? undrar: Mia.

12 kommentarer:

femfemman sa...

Skulle nog skriva feel good. Skulle nog inte få ihop pusslet i en deckare. Väljer absolut min barndoms by och de karaktärer som fanns där när jag var barn. Gamla original och en del unga människor.

Hanneles bokparadis sa...

Anna_Lena, svårt att skriva bra feelgood.

znogge sa...

Jag skulle definitivt välja lillhålan även om det redan finns en deckarserie om den. Så kanske vore det klokare att väja mina barndomskvarter i stället. En deckare eller roman skulle det bli.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, lättare att skriva ens närmiljö, fast vi har flera författare på Hisingen.

Robert W sa...

Hisingen låter som en bra plats att utgå från.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, bästa platsen 💚

Mösstanten sa...

Att välja en plats man känner till väl, det är nog ett klokt val. Hisingen skulle vara spännande. Där finns ju varvshistoria och gammal lantlig historia, bland annat. Många trådar bakåt att bygga på och mycket som har hänt på senare år, föreställer jag mig.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, en vän har skrivit en fin bok om finska arbetare på varven i Göteborg, finns verkligen mycket historia och nutid.

Mia Eggimann sa...

Det var ett tag sedan jag var på Hisingen, jag kommer inte ihåg så mycket

Ylva sa...

Jag vill läsa din serie om tanter som jagar bovar på Hisingen. Du kan skriva om cafe´t på hörnet som vi besökte.

Mrs Calloway sa...

jaha! en svensk Morden i Midsomer. varför inte en Miss Marple?

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, haha, tyckte du det var så skumt...?! 🙂

Mrs Calloway, jag gillar kriminalkommissarie Barnaby... och Hercule Poirot.