Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

06 april 2024

Rosendals slott #8

Rosendals slott ingå i de elva kungliga slotten:
Slottet i Stockholm, Drottningholms slott, Kina slott, Ulriksdals slott, Gustav III:s paviljong, Haga slott, Rosendals slott, Rosersbergs slott, Tullgarns slott, Gripsholms slott, Strömsholms slott, Riddarholmskyrkan samt stora delar av Kungl. Djurgården.
Promenerat i denna vackra miljö.
Boksamling från Karl XIV Johan finns i orört skick.

6 kommentarer:

Znogge sa...

Det är trevligt att vandra i slottsmiljöer. Senast blev det Drottningholms slott. När alla Rhododendrons blommar besöker jag gärna Sofiero. Magiskt vackert då!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, Drottningholms slott har verkligen fin trädgård, intressant för mig som gillar formklippning. Sofiero är underbart!

Klimakteriehäxan sa...

Har varit på guidad visning på detta slott. Jätteroligt! Och skönt att det inte är så himla stort.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, inte så mycket trappor att klättra...

femfemman sa...

Är det inte där som det finns ett trädgårdscafe också. Med gott fikabröd...

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, du tänker kanske på Rosendals Trädgård