Jag Àr anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och Àga böcker, lÀser, fotograferar, periodvis lÀsare; lÀser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek Àr uppfylld, Àr gift med en boklÀsare som Àlskar Fantomen. Som mormor och farmor lÀser jag Àven barnböcker. Jag mÄr bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker mÄste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den hÀr bloggen:

15 maj 2024

hetta 🌞 kultur

Jag sjÀlv Àr inte sÄ förtjust i vÀrme, sitter gÀrna i skuggan.
Bad Company av Jack Higgins kan lÀsas i hettan pÄ utejobb.

"Det blir en varm sommar utan regn. 
Dag efter dag skiner solen frĂ„n en blĂ„ himmel. 
SĂ„ hĂ€r varmt har det inte varit i Forstorp 
pĂ„ över trettio Ă„r." (sid 23) Älskarinnan av Malin Lindroth.

NÀr kejsaren var gudomlig av Julie Otsuka om den lilla japanska familjen i Kalifornien efter attacken mot Pearl Harbor, deras lÄnga tÄgresa till ett interneringslÀger i Utah. Sand, hetta nÀstan fyra Är, kyla pÄ vintern.

Gilead av Marilynne Robinson, Äret Àr 1956 i Gilead i den amerikanska mellanvÀstern. Den döende prÀsten John Ames skriver ett lÄngt brev till sin sjuÄrige son och berÀttar familjens historia. Han sjÀlv hade vandrat med sin far till sin fars grav, i hettan.

Vilka kulturella verk skildrar vÀrme och hetta riktigt bra? undrar: enligt O i veckans KulturfrÄga.

7 kommentarer:

Znogge sa...

Intressant trio. Det Àr ett inte helt ovanligt tema med hetta i böcker, hetta, torka, brÀnder och misÀr.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, hetta och vÀrme Àr inte bara positivt.

KlimakteriehÀxan sa...

Gillade Otsukas bok. Tyckte dessutom jag lÀrde mig nÄgot nytt. Det kan ju aldrig skada!

Hanneles bokparadis sa...

KlimakteriehÀxan, jag visste inte mycket om den historia Otsuka berÀttade om.

Susjos sa...

Visst finns det böcker om hetta allt! LÀste en bra bok i vÄr bokcirkel om just hetta och uteblivna skördar, mycket lÀsvÀrd : "De fyra vindarna" av Kristin Hannah, har du lÀst den?

Mrs Calloway sa...

nej, hetta Àr inte för mig heller. undviker gassande sol.
Otsuka och Robinson har jag lÀst

Hanneles bokparadis sa...

Susjos, tack för tips, ska kolla.

Mrs Calloway, jag Àr inte förtjust i vÀrmen. trivs i Sverige