Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

14 juni 2024

The Happy Prince av Oscar Wilde


1 När senast kändes det som om du blivit överkörd? städade huset med sonen.
2 Vad i ditt hem saknar batterier? har tickande väggklockor i alla rum.
3 Vad är inne på sluttampen inför att bytas ut? värmesystemet i huset.
4 Hur ofta byter du ut din tandborste? några gånger per år.
5 Vilken förbrukningsvara använder du mest under en månad? bokmärken.
 Förbrukad Fem en fredag hos: ElisaMatilda.

The Happy Prince Brittisk långfilm från 2018 - Se: HÄR.
Ett biografiskt drama om den döende Oscar Wilde som ligger på ett billigt hotellrum i Paris och reflekterar över sitt liv. En gång var han den mest berömde mannen i London men nu minns han istället de misslyckade försöken att försonas med sin fru Constance och kärleksaffären med Alfred Douglas. Filmen tecknar ett porträtt av den mörka sidan av ett geni som levde och dog för kärleken. Regi: Rupert Everett. I rollerna: Rupert Everett, Colin Firth, Emily Watson, Colin Morgan, Edwin Thomas m.fl.

21 kommentarer:

Mösstanten sa...

Jag har sett att filmen finns på play men jag har inte sett den, så tack för påminnelsen.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, lite sorglig film om Oscar Wilde.

Znogge sa...

Tack för tipset om filmen. Den kan jag absolut tänka mig att se.
Storstädningar tar på krafterna så vi tar det lite pö om pö i stället.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, i min ålder börjar det mesta kännas… vi tog ”bara” övervåningen.

Klimakteriehäxan sa...

Värmesystemet ... låter dyrt och jobbigt! Tur att det är enklare att byta tandborste.

Karoleen sa...

Toapapper tänkte jag inte på, men det är klart att mycket toapapper går åt. Värmesystemet låter inte som en kul sak att beyta ut, men alltid är det något.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, acceptabelt att byta värmesystem vart 30:e år, någon annan gör jobbet

Karoleen, jag är ingen storförbrukare av skönhetsprodukter.

Mrs Calloway sa...

du städar. jag rensar ogräs. båda känner vi oss överkörda. har också tickande klockor som ideligen ska dras upp. visst måste det vara toapapper som går åt mest

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, har inga klockor som jag drar upp, klockmakaren ville ha 3 500 kr, inte värt, vi har de gamla arvda som "tavlor". Nya billiga väggklockor behöver batteribyte någon gång per år

femfemman sa...

Såg en trailer om filmen. Hoppas hinna se den mellan alla fotbollsmatcher som är på gång.
De klockor som saknar batterier, som ska dras upp... Finns två i huset... de är stillastående sedan mångavår tillbaka...
God eftermiddag!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, våra gamla ärvda väggklockor är bara som prydnader, urmakare kostar förmögenhet 🕰

BP sa...

Skrattar gott åt dina väggklockor i alla rum. Minns när vi hade sådana i olika semesterlägenheter, och det första min man gjorde var att plocka ut batterierna. Han tyckte att tickandet var fruktansvärt irriterande. Kunde hålla med honom om det;-)

Ett byte av värmesystemet - det låter dyrt...

Geddfish ♥ sa...

Jag hinner inte läsa ditt inlägg innan det går in i en annan zon, men skickar en snäll kommentar och en god fredagshälsning till dig här ifrån Lidköping!

Hanneles bokparadis sa...

Geddfish ♥ lugnt, har kollat och anmält, kommer tillbaka sporadiskt. Skönt att du fick lite värmen på semestern.

Hanneles bokparadis sa...

BP, sonen är hemma nu ett par veckor tillfälligt, och han har plockat ner väggklockan... Jo, men vi vill ogärna frysa på vintern, det förra höll över 30 år.

it_is/Anette sa...

Tack för tipset på en film att titta på. Det är alltid bra att få in nya på listan att se när jag är ledig.
Skoj att läsa dina svar på veckans fem en fredag

Ha en fin helg

Hanneles bokparadis sa...

Anette, önskar en fin dag!

Susjos sa...

Se där, du svarade inte toalettpapper på sista frågan, utan bokmärken :-)
Städning kan man känna sig överkörd av!
Ha en fin helg!

Hanneles bokparadis sa...

Susjos, ibland kan det vardagliga kännas mycket vissa dagar.

Susie på Stjärnarve... sa...

Den filmen skulle jag gärna se, men...jag är lite blödig så jag kanske skulle deppa ihop!?
KRAM-Susie

Hanneles bokparadis sa...

Susie, sorglig sann historia