Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

07 juli 2024

Nattkorpen av Johan Rundberg

Nattkorpen av Johan Rundberg vann Augustpriset 2021.

Nattkorpen (2021) av Johan Rundberg belönades med Augustpriset 2021 i kategorin Årets svenska barn- och ungdomsbok. En första film av romanen Nattkorpen har biopremiär 2025. Nattkorpen är den första delen i en spännande trilogi om barn på samhällets botten i 1800-talets Stockholm.

Vintern håller Stockholm i ett järngrepp, tullarna är igensnöade och det går varken att ta sig in eller ut ur staden. Mika har bott på Barnhuset på Drottninggatan i hela sitt liv. För att kunna överleva i 1800-talets Stockholm har hon utvecklat ett skarpt sinne för detaljer och hotfulla situationer. En natt lämnas en nyfödd flicka till barnhuset av en skräckslagen ung man. Det blir början på en kedja av händelser som ska försätta Mika i större fara än hon någonsin kunnat föreställa sig.

  Rösten sviker och han tar ett djupt andetag.
  - Jag vet inte hur jag ska kunna skydda oss.
Med en uppgiven suck sjunker han tillbaka ner på stolen.
Mika tittar ut genom fönstret. På lasarettets förgård växer två pilträd, bakom det kala grenverket skymtar Tegelbackens kaj. Nu ligger alla åtar på land, men så fort isen lossar kommer pråmarna från Slagsta igen, lastade med tegelstenar till byggena, Mika funderar en stund, sedan säger hon:
  - Men jag vet kanske.
(sid 95) Flera smakbitar: HÄR.

10 kommentarer:

femfemman sa...

Verkar riktigt bra. Hoppas stt den når många ungdomar.

Znogge sa...

Tack för tipset. Det låter som en väldigt spännande serie så den ska jag ha i åtanke när det gäller barnbarnen. Än är lilla S kanske för liten för den dock.

Hanneles bokparadis sa...

Riktigt bra läsvärd bok även för vuxna.

Mrs Calloway sa...

den gav jag till ett av barnbarnen. har även läst den själv och lyssnat på författaren. barnbarnet fick även nr två.

Cinnamon sa...

Så bra serie! Visste inte att den skulle bli film. Kul!

Monika sa...

Ungdomsböcker händer det att jag läser, men väldigt sällan barnböcker. Den här boken kände jag inte till.

Paula sa...

Vilket vackert omslag! Barnböcker är för mig just nu för 3-åringar, dröjer ett tag innan de är redo för en dylik bok. Tack för smak

Hanneles bokparadis sa...

bra barnböcker är bra även för vuxna.

Susie på Stjärnarve... sa...

Ibland önskar jag att jag var barn igen och fick läsa alla bra barn- och ungdomsböcker igen! Fast då läste jag ju också lite tyngre vuxenlitteratur, så varför inte göra tvärtom...
KRAM/Susie

Hanneles bokparadis sa...

Susie, ingenting hindrar dig, jag och min mor har läst gamla ungdomsböcker.