Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

07 oktober 2024

Boktober-utmaning för vuxna



Akademibokhandelns Boktober-utmaning för vuxna:
  • Läs så att andra ser det minst tre gånger i veckan (t ex på bussen, tåget, i en park, på café)
  • Tipsa minst fem personer om en bok som du gillar
  • Byt en bok med vän eller bekant
  • Läs högt för ett barn under 15 år
  • Diskutera en bok eller läsupplevelse med andra vid minst fem tillfällen
  • Läs poesi eller en dikt och berätta för någon vad du tyckte
  • Fråga minst fem personer vilken bok de läste senast och vad de tyckte om den
  • Börja lyssna på en bok
  • Be någon som du inte känner så väl om ett lästips
Genomför alla uppdrag under oktober för att inspirera till läsning.

4 kommentarer:

Znogge sa...

En småtrevlig utmaning där en del punkter kommer att uppfyllas per automatik :D Bra med läsande förebilder!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, bra punkter, som vuxen är man viktig förebild för unga.

BP sa...

Lätt som en plätt... om man åker kommunalt till sitt jobb, där man träffar en massa människor. Hade nog klarat de flesta punkterna - då, men inte nu längre.
Märkligt att Akademibokhandeln inte alls verkar engagera bokbloggare eller bloggare över huvud taget.

Hanneles bokparadis sa...

BP, tyvärr mår jag illa om jag läser i bussen...