Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

13 oktober 2024

Kärlek och skugga av Isabel Allende


Kärlek och skugga (1984 De amor y de sombra, Rakkaus ja varjo) av Isabel Allende.
"Isabel Allende hade egentligen tänkt att denna bok skulle heta De amor y de sangre (Av kärlek och blod) eftersom den har våldet som tema. Romanen baserar sig på en verklig händelse. Upptäckten, 1978 av en massgrav leder till att en veckotidningsjournalist dras in i en farlig politisk motståndskamp. Samtidigt växer kärleken mellan henne och en politiskt engagerad fotograf. Tillsammans flyr de slutligen från Chile." Eva Stenvång

Hittade boken i min bokhylla, på finska.
"Ajan mittaan pojat olivat lakanneet ottamasta professori Lealia aivan tosissann ja yrittivät vain estää tätä tekemästä typeryyksiä. Lapsina heidän oli täytynyt olla monessa mukana isänsä rinnalla, mutta aikuisikään tultuaan he olivat jättänet professorin palopuheet omaan arvoonsa, eivät suostuneet astumaan jalallaan poliittisiin kokouksiin. Neuvostoliiton miehitettyä Unkarin 1956 isäkin jättäytyi puolueesta, sillä nuo tapahtumat saivat hänet pettymään sydänjuuria myöten." (sid 108) flera smakbitar: HÄR.

2 kommentarer:

Robert W sa...

Den smakbiten sa mig ingenting.

Veiken sa...

Isabel Allende är ju känd som journalist och författare. I övrigt kan jag inget direkt om henne